Näytetään tekstit, joissa on tunniste hillot. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste hillot. Näytä kaikki tekstit

lauantai 20. lokakuuta 2012

Karitsan paahtopaistisiivut ja karpalo-sipuli-hilloke

Karpalo-sipuli-hillokereseptin olen aiemmin ottanut jonkin ankkapatén reseptin yhteydestä mutta se meni vallan erinomaisesti myös karitsan paahtopaistin kyljessä! Valkosipulidipin testaaminen jäi toiseen kertaan. Paahtopaistia oli tällä kertaa tarjolla osana venäläistä alkupalapöytää mutta se menee erittäin hyvin pääruokanakin, kunhan varaa riittävästi lihaa ruokailijaa kohden.

Zakuska!

Karitsan paahtopaisti ja valkosipuli-sitruunamelissadippi
(3-4 annosta)

400 g karitsan paahtopaistia
1 prk kermaviiliä
1 ps valkosipulidippijauhe (tai murskattua valkosipulia)
1 dl sitruunamelissaa hienonnettuna

Ota liha jääkaapista huoneenlämpöön vähintään 1/2 tuntia ennen kypsentämistä. Pyyhi mahdollinen ylimääräinen marinaadi pois paahtopaistin pinnalta. Ruskista paahtopaisti kuumassa pannussa tilkassa öljyä joka puolelta. Nosta ruskistettu paahtopaisti uunivuokaan. Kypsennä 200 asteisessa uunissa 15-20 minuuttia, kunnes lihan sisälämpötila on 58 astetta. Tällöin liha jää sisältä punertavaksi. Jos haluat paistin kypsäksi, paista kunnes sisälämpötila on 60-65 astetta. Ota paisti uunista ja kääri alumiinifolioon. Anna vetäytyä ennen leikkaamista.


Karpalo-sipuli-hilloke ankkapatélle

1 punasipuli
1 rkl rypsiöljyä
2 rkl vettä
200 g pakastekarpaloita
1,5 dl hillosokeria

Kuori ja hienonna sipuli. Lämmitä kattilassa öljy ja kuullota sipulia kevyesti muutama minuutti. Lisää vesi, karpalot ja hillosokeri. Anna seoksen kiehua miedolla lämmöllä noin 10 minuuttia. Anna jäähtyä. 

lauantai 3. syyskuuta 2011

Omena-siiderimarmeladi

Ollaan keitetty taas talvea varten mustaviinimarjahilloa, karviaismarjahilloa sekä raparperihilloa ja viime viikolla putkahti Raisiosta eteiseen 5 kg omenoita. Perinteisen omenahillon sijaan bongasin reseptiarkistosta Yhteishyvän hillosivun vuodelta 2005, josta löytyi ohjeet omena-siiderimarmeladiin. Olihan sitä pakko kokeilla. (JK. 6.1.2014: reseptin mukainen hillo on säilynyt jo kolme vuotta tämän kotitalouden vakiotuotannossa!)

Hillo kiehumassa joulukuussa 2013
Omena-siiderimarmeladi

1 kg happamia omenoita
1 sitruuna
0,33 l kuivaa omenasiideriä
5 dl hillosokeria
1 kanelitanko

Kuori ja pilko omenat pieniksi kuutioiksi. Pese sitruuna huolellisesti ja raasta sen kuori kattilaan. Poista terävällä veitsellä hedelmän valkoinen osa ja leikkaa sitruuna viipaikeiksi. Aseta viipaleet kattilaan ja kaada siideri päälle. Mittaa sokeri kattilaan ja kuumenna seosta samalla sekoitellen, kunnes sokeri on täysin sulanut. Lisää omenapalat kattilaan kanelitangon kanssa. Keitä seosta miedolla lämmöllä noin 20 minuuttia, kunnes omenat ovat täysin pehmenneet ja hajonneet. Poista kanelitanko ja purkita marmeladi puhtaisiin kuumiin lasipurkkeihin ja sulje heti.

Hesarin ruokatorstaissa oli edellispäivänä 1.9.2011 monta hyvää mausteista hilloreseptiä, jotka kannattaa kaivaa talteen mikäli jaksaa vielä syksyllä hillotella - mm. suklaalla maustettu kirsikkahillo kuulosti melko taivaalliselta!