Näytetään tekstit, joissa on tunniste jälkiruoka. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste jälkiruoka. Näytä kaikki tekstit

maanantai 14. lokakuuta 2013

Mökin kaura-omenapaistos

Ylimääräisiä omenoita? Ei ole enää!


Mökin kaura-omenapaistos

Omenoita
Kanelia
Siirappia
Margariinia
Kaurahiutaleita

Lohko omenat voideltuun uunivuokaan. Ripottele päälle kanelia. Sekoita kaurahiutaleisiin juoksevaa margariinia ja pari lusikallista siirappia. Levitä seos omenalohkojen päälle. Paista 200 asteisessa uunissa noin 30 minuuttia. Tarjoile kuumana vaniljajäätelön tai -kastikkeen kanssa. 

sunnuntai 18. elokuuta 2013

Panna cotta mansikoilla

Helppo ja hyvä jälkiruoka, jonka voi tehdä ajoissa jääkaappiin odottamaan ruokailijoita. Mansikoiden sijaan panna cottan päällä voi tarjoilla mitä tahansa omaan makuun ja kauteen sopivaa, passionhedelmästä raparperiin ja sitrushedelmiin.

Odottamassa vuoroaan
Panna cotta mansikoilla
(4 annosta)

2 liivatelehteä
2,5 dl vaahtoutuvaa kermaa
1,5 dl maitoa
2 rkl sokeria
1 tl vaniljasokeria
3 dl mansikoita kuutioina

Liota liivatelehtiä kylmässä vedessä 5 minuuttia. Mittaa kerma, maito ja sokeri kattilaan ja kuumenna kiehuvaksi. Nosta kattila levyltä. Lisää vaniljasokeri. Lisää valutetut liivatelehdet kuumaan seokseen yksi kerrallaan. Sekoita varovasti, jotta seos ei vaahtoa. Jaa annoskulhoihin. Ota lusikalla pinnalta pois mahdolliset kuplat. Peitä kelmulla. Anna hyytyä jääkaapissa vähintään 3-4 tuntia tai yön yli.

Lisää pinnalle kuutioidut mansikat juuri ennen tarjoilua. Tarjoile kylmänä.


JK. Kokeilin joskus myöhemmin myös jugurttipannacottaa (muistaakseni HS:n ruokatorstain julkaiseman reseptin mukaisesti), joka oli raaka-aineiltaan kevyempi kuin normaali panna cotta. Kun tulee seuraavan kerran mieleen että pitäisikö kuitenkin kokeilla sitä jugurttiversiota niin, note to self, ei pidä - pysy tässä hyväksi havaitussa.

Jugurttipannacotta mangolla ja passionhedelmällä
 

maanantai 15. heinäkuuta 2013

Leipäjuustopaistos


Leipäjuustopaistos
4 annosta

200 g juustoleipää
1 dl vispikermaa
1 dl tuoreita lakkoja tai lakkahilloa

Leikkaa juusto pieniksi kuutioiksi. Pane ne neljään voideltuun, uuninkestävään annosvuokaan. Kaada päälle vispikerma ja lusikoi juustopalojen päälle tuoreita lakkoja tai lakkahilloa. Paista 200 uunissa noin 10 minuttia, kunnes juusto on kauniisti ruskettunut.

(Uunittomassa keittiössä leipäjuuston voi paistaa nopeasti kuumalla parilalla ja pilkkoa paloiksi tarjoiluastiaan lakkojen kanssa.)

sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Suloiset suklaakohokkaat

Etiketti-lehden (4/2012) takakannessa oli aikanaan tämä resepti sukaakohokkaista enkä ihmettele yhtään että on tullut revittyä talteen! Törkeän hyvää!

Meidän uunilla optimaalinen paistoaika (keskilämmöllä keskitasossa) on todennäköisesti tasan 10 minuuttia. Pidin eilen 11 minuuttia, jolla sisus oli pehmeä ja jossain määrin sula mutta täydellisyyttä hipovan sisuksen saisi varmaan noin minuutin lyhyemmällä paistoajalla. Luumuista riittää hyvin 1/2 tai jopa 1/3 reseptistä ellei halua tarjoilla koristelusta yli jäävää osuutta esimerkiksi juustojen kanssa.

Etiketti-lehti muistuttaa vieraiden aina odottavan kohokasta ts. älä seisota taikinaa tarjoiluastioissa tai valmiita kohokkaita keittiössä turhaan. Kohokkaissa ei tarvitse olla mitään erityisiä vuokia - ne voi tarjoilla vaikka uunin kestävistä kahvikupeista!




Suloiset suklaakohokkaat
5-6 hengelle

3 keskikokoista munaa
50 g pehmeää voita
4 rkl sokeria
125 g tummaa sukaata (väh. 70 % kaakaota)
1 tl sitruunamehua
voita ja sokeria tarjoiluvuokia varten
tomusokeria ja suklaarouhetta koristeluun

Laita uuni kuumenemaan 225 asteeseen. Voitele kohokasvuoat ja ripottele niihin kauttaaltaan hienoa sokeria. Erottele kananmunien keltuaiset ja valkuaiset. Vaahdota pehmeä voi ja kaksi ruokalusikallista sokeria keskenään. Lisää keltuaiset joukkoon yksitelle koko ajan vatkaten.

Paloittele suklaa ja sulata se esimerkiksi mikroaaltouunissa (30 sekuntia kerrallaan, tähän määrään tarvitsee noin 3-4 x 30 sek sulatusjaksoa). Anna suklaan hieman jäähtyä.

Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Lisää koko ajan vatkaten lopu sokeri sekä sitruunamehu. Sekoita sulatettu suklaa keltuaisvaahtoon. Lisää joukkoon valkuaisvaahto varovasti käännellen. Täytä kohokasvuoat niin, että vuoan yläreunasta jää tyhjäksi noin kolmasosa. Kypsennä uunissa 225 asteessa 10-12 minuuttia, kunnes pinta on saanut hieman väriä.

Ripottele kohokkaisen päälle tomusokeria ja suklaarouhetta. Tarjoa heti kylmien luumujen kanssa.

Marinoidut luumut
500 g
2 dl vetää
1 dl tummaa, makeaa portviiniä
1 1/2 dl sokeria
1 kanelitanko
n. 2 cm pala tuoretta inkivääriä
1 rkl sitruunamehua

Puolita tuoreet luumut ja poista kivet. Kiehauta kaikki marinadiliemen ainekset kattilassa, lisää luumut ja anna seoksen kiehua vielä kertaalleen noin minuutin ajan. Marinoi jääkaapissa seuraavaan päivään. 

tiistai 29. toukokuuta 2012

Vaniljasemifreddo, basilikaa ja karamellisoituja manteleita

Mainio jälkiruoka löysi tiensä meidän kotitalouden illallispöytään allekirjoittaneen kollegan kautta. Kokonaisuudella taisi olla italialainen alkuperä ja hieno nimikin, mutta ne ovat päässeet unohtumaan. Se ei kuitenkaan makuun vaikuta - oman pakastimen semifreddo lyö kevyesti laudalta kaupan vaniljajäätelöt.


Vaniljasemifreddo, basilikaa ja karamellisoituja manteleita
(4 isoa palloa)

Puolikas vaniljatanko
1,5 dl sokeria
2 kananmunaa
2 dl kuohukermaa
ripaus suolaa

Halkaise vaniljatanko ja rapsuta siemenet irti terävän veitsen kärjellä astiaan. Lisää puolet sokerista ja keltuaiset ja vatkaa vaahdoksi.

Vatkaa valkuaiset ja ripus suolaa erillisessä astiassa kovaksi vaahdoksi (vaahto on valmis kun se ei valu astiasta, vaikka kääntäisit astian ylösalaisin).

Vatkaa lisäksi kolmannessa astiassa kerma vaahdoksi yhdessä lopun sokerin kanssa.

Yhdistä kermavaahto ja munankeltuaisvaahto ja sekoita. Lisää valkuaisvaahto seokseen varovasti käännellen. Kaada seos pakastimenkestävään vuokaan ja peitä se kelmulla, jotta semifreddo ei vedä itseensä pakastimen tuoksuja. Pidä seosta pakastimessa yön yli.

Semifreddo on helppo tehdä etukäteen valmiiksi pakastimeen. Astiaa ei tarvitse ottaa sulamaan ennen tarjoilua, vaan semifreddosta on helppo pöyräyttää jäätelökauhalla palloja.

Karamellisoidut mantelit on myös helppo tehdä ja murskata etukäteen. Jokaista 200 g manteliannosta kohtaan käytä 1 dl sokeria ja 1/3 dl vettä. Laita keskilämmöllä olevalle pannulle kaikki ainekset ja sekoittele niitä lastalla. Anna sokerin sulaa ja nesteen haihtua niin, että päädyt kierittelemään manteleita siirappimaisessa seoksessa. Kaada seos leivinpaperin päälle ja anna jähmettyä. Murskaa mantelit rouheeksi.

Pilko basilika valmiiksi vasta juuri ennen tarjoilua.

Asettele lautaselle karamellisoitujen manteleiden rouhetta, nosta päälle semifreddopallo ja ripottele päälle pilkottua basilikaa. Tarjoile heti.


lauantai 3. syyskuuta 2011

Kesäkuun iltamat

Löysin kesäkuulta valokuvia, joissa on selkeästi otettu muistiin toimivia reseptejä mutta nyt reseptit ovat tiessään! Lisäilen tarkat ainekset tänne kun löydän oikeat ohjeet, mutta tässä jo kuvat katseltaviksi. Mikä yllätys että tarjolla on ollut kirsikkatomaatti-vuohenjuustopiirakkaa!

Hedelmäsalaatti

Juuressalaatti


Kirsikkatomaatti-vuohenjuustopiiras

Timjami-sitruunafetaa
25.9.2011: Vihdoin oli aikaa selailla vanhoja lehtiä, ja niistä löytyikin hyvin hukkuneita reseptejä.

Kerroshedelmäsalaatti
4-6 annosta

200 g (pakaste)vadelmia
1 kiivi
1 banaani
1 prk säilykepapaijapaloja
100 g ananaskirsikoita

Kastike
3 rkl papaijapalojen lientä
1 limetin mehu
3 rkl vaaleaa siirappia

Kuori kiivi ja banaani ja leikkaa pieniksi kuutioiksi. Valuta papaijasäilykkeen liemi talteen ja leikkaa papaijapaloja halutessasi pienemmiksi. Poista ananaskirsikoista verholehdet, huuhtele ja kuivaa hedelmät. Nostele hedelmät ja vadelmat kerroksittain tarjoiluastioihin. Sekoita papaijaliemi ja limettimehu siirappiin. Valuta liemi tasaisesti hedelmien päälle. Anna maustua viileässä hetken aikaa ennen tarjoilua.

***

Timjami-sitruunafeta

200 g fetajuustoa
3 rkl oliiviöljyä
muutama oksa tuoretta timjamia
1/2 sitruunan raastettu kuori
veitsenkärjellinen murskattua valkosipulia
ripaus rouhittua mustapippuria

Sekoita oliiviöljy, timjami, sitruunankuori, valkosipuli sekä mustapippuri kulhossa. Nostele paloiteltu fetajuusto kevyesti marinadin joukkoon. Tarjoile salaatin kanssa tai tikuta maustuneet fetajuustopalat esimerkiksi vesimeloninpalojen kanssa coctailtikkuihin.

lauantai 4. kesäkuuta 2011

Rocky road -brownie

Uusimassa Glorian Ruoka&Viini -lehdessä oli monta herkullisen näköistä reseptiä - ensimmäisenä testaukseen pääsi browniet!


Suklaa menossa mikroon!
Brownie matkalla ruokapöytään


Rocky road -brownie
(15 kpl)

300 g tummaa suklaata
125 g voita
2 dl sokeria
1/2 tl suolaa
2 kananmunaa
1 3/4 vehnäjauhoja

Kuorrutus:
300 g tummaa suklaata
1 dl kuohukermaa
2 tl voita
4 dl pieniä vaahtokarkkeja - mitä vähemmän sitkeitä, sen parempi

Pane uuni lämpiämään 175 asteeseen. Voitele neliskulmainen kakkuvuoka (noin 20x20 cm) huoneenlämpöisellä voilla. Vuoraa vuoka leivinpaperipalalla, jonka reunat ulottuvat kahdelta sivulta vuoan reunojen yli nostokahvoiksi. Voitele leivinpaperi pehmeällä voilla.

Paloittele suklaa kulhoon. Lisää voi. Sulata voi-suklaaseos mikrossa miedolla lämmöllä 20 sekunnin jaksoissa välillä sekoittaen.

Lisää sokeri, suola ja kananmunat sulaan suklaaseen ja sekoita tasaiseksi. Sekoita vehnäjauhot joukkoon. Kaada taikina vuoaan. Paista kakkua uunin keskitasossa n. 45 minuuttia, kunnes kakku irtoaa vuoan reunoista ja kakkuun upotettuun puutikkuun jää kosteita muruja.

Anna kakun jäähtyä vuoassaan haaleaksi noin 1 tunti.

Valmista kuorrutus: Paloittele suklaa kulhoon ja sulata mikrossa. Lämmitä kerma kädenlämpöiseksi. Kaada kerma suklaan sekaan koko ajan sekoittaen. Sekoita voi joukkoon lisäämään kiiltoa. Jos kuorrutus tuntuu liian paksulta, lämmitä sitä hetki mikrossa.

Levitä 1/3 suklaakuorrutteesta vuoassa olevan kakun pinnalle. Asettele vaahtokarkit kakulle tasaiseksi kerrokseksi. Levitä loppu suklaa karkkien päälle. Pane kakku jääkaappiin n. 2 tunniksi, kunnes suklaa on jähmettynyt.

Irrota tarvittaessa brownie veitsellä vuoan reunoista. Nosta kakku vuoasta leivinpaperikahvojen avulla ja leikkaa paloiksi. 

lauantai 14. toukokuuta 2011

Mascarpone-suklaavaahto

Vaahtoresepti osui käteen kun etsiskelin kevyttä ja helppotekoista jälkkäriä tuhtia illallista päättämään. Resepti on alunperin Avotakasta mutta kulkeutunut meidän huushollin testilistalle kaverin kautta - kerran aiemmin siis jo juhlissa testattu ja hyväksi havaittu.

Moussesta saa hyvin juustomaisen vähentämällä limen ja kermavaahdon osuutta - toisaalta jos haluaa raikkaampaa ja vähemmän juustomaista niin voi käyttää runsaalla kädellä limeä. Kannattaa maistella mikä tuntuu tilanteeseen sopivalta!

Mascarpone-suklaavaahto
4 hengelle


1 dl kuohukermaa
1 dl sokeria
400 g mascarpone-juustoa
2 rkl limetin mehua
2 tl raastettua limetin kuorta
200 g jäisiä vadelmia
1 dl rouhittua suklaata, esim. Dajm

Vatkaa kerma vaahdoksi ja mausta sokerilla. Lisää joukkoon mascarpone-juusto. Lisää seokseen limetin mehu ja -kuori sekä kohmeiset vadelmat. Kääntele vaahtoon suklaarouhe.

lauantai 19. helmikuuta 2011

Kokoosohukaiset ja mango-inkiväärihilloke

Mums! Hesarin ruokatorstai yllätti mukavasti tarjoamalla trooppisia reseptejä talven keskelle. Mangosalaatin, kookos-mangokalan ja kookoskinuskin ohella löytyi resepti kokoosohukaisiin ja mango-inkiväärihillokkeeseen. Ja sehän sopii tähän keittiöön!



Kookosohukaiset
(40 pientä lettua)

2 dl kookosmaitoa
1 dl riisijauhoa
1/2 dl kookoshiutaleita
2 kananmunaa
1/2 dl sokeria
ripaus suolaa
voita tai öljyä paistamiseen

Vastaa keskenään kaikki ohukaistaikinan ainekset ja jätä taikina turpoamaan huoneenlämpöön 1-2 tunniksi niin että kookoshiutaleet kunnolla pehmenevät. Kuumenna ohukaispannu kohtalaisen kuumaksi. Sulata pannulla rasvaa ja paista taikinasta pieniä lettuja molemmin puolin. Tarjoa inkiväärihillokeen kanssa.



Inkiväärihilloke
1 iso kypsä mango
1 pala hillottua inkivääriä (meillä käytettiin jauhettua inkivääriä)
1 dl hillosokeria
1 dl omenamehua
tilkka väkiviinaetikkaa

Viipaloi mangon hedelmäliha paloiksi. Suikaloi hillottu inkivääri. Pane mango- ja inkiväärinpalat, hillosokeri, mehu ja väkiviinaetikkatilkka kattilaan. Anna kiehua hiljalleen välillä sekoittaein kymmenisen minuuttia, kunnes seos on hillomaista. Jäähdytä ja nosta jäähtyneenä viileään tarjoilua odottamaan. 

keskiviikko 29. joulukuuta 2010

Mascarpone-suklaabrownies



Mascarpone-suklaabrownies
(18 palaa)

200 g tummaa suklaata (kaakaopitoisuus väh. 70%)
200 g suolatonta voita
3 kananmunaa
3 dl sokeria
2 dl vehnäjauhoja

Tuorejuustotäyte:
400 g mascarponea tai maustamatonta tuorejuustoa
2 rkl vaniljasokeria
1,5 dl tomusokeria
2 kananmunaa

Koristeluun mansikoita tai hedelmiä

Lämmitä uuni 175 asteeseen. Voitele leivinpaperi voilla ja laita se n. 20x30 cm kokoiseen uunivuokaan.

Sulata suklaa ja voi vesihauteessa tai varovasti mikrossa. Vatkaa kananmunat ja sokeri vaahdoksi. Lisää hieman jäähtynyt voi-suklaaseos vaahdon joukkoon ja sekoita tasaikseksi. Siivilöi vehnäjauhot taikinaan ja sekoita.

Sekoita tuorejuustotäytteen ainekset keskenään.

Levitä 3/4 suklaataikinasta vuokaan. Levitä tuorejuustotäyte taikinan päälle. Lisää loppu suklaaseos tuorejuuston päälle. Tee taikinan pintaan veitsellä kuvioita.

Paista uunin keskitasolla 35-45 minuuttia. Brownie saa jäädä hieman tahmeaksi.

Jäähdytä ja leikkaa paloiksi.

Note 5.11.2011: Sisko oli tehnyt taikinan suoraan irtopohjavuokaan - toimii kuulemma myös erittäin hyvin!