Näytetään tekstit, joissa on tunniste sieni. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste sieni. Näytä kaikki tekstit

lauantai 20. lokakuuta 2012

Metsäsienisalaatti

Tulipa tehtyä niin helppo ja maukas sienisalaatti, että täytyy raapustaa resepti ylös jos tarvitsee joskus uskonvahvistusta että mitä siihen nyt pitikään sitten laittaa!

Metsäsienisalaatti

200 g herkullisia metsäsieniä
Pilkottu punasipuli
Kuutioitu maustekurkku
Purkillinen smetanaa

Sekoita aineet ja anna maustua hetki - tarjoile kylmänä! Nams!

tiistai 22. marraskuuta 2011

Poro-sienipiiras


Poro-sienipiiras
1 pkt rukiista piirakkataikinaa
240 g porojauhelihaa
1 sipuli
200 g (herkku)sieniä
1 paprika
3/4 tl suolaa
1-2 tl timjamia 
mustapippuria
1 tlk ruokakermaa
3 kananmunaa
juustoraastetta

Painele taikina voidellun piirakkavuoan pohjalle ja reunoille.

Kuori ja hienonna sipuli, viipaloi sienet ja kuutioi paprika. Ruskista jauheliha öljyssä. Lisää joukkoon sipuli, sienet ja paprika. Paista noin 5 minuuttia. Mausta suolalla, timjamilla ja pippurilla. Jäähdytä seos haaleaksi. Sekoita kerma ja munat keskenään. Levitä jauhelihatäyte vuokaan. Kaada päälle kermaseos. Ripottele pinnalle juustoraaste. 

Paista piirasta 200 asteessa uunin alimmalla tasolla noin 30 minuuttia. 

maanantai 21. marraskuuta 2011

Marinoidut sienet


Marinoidut sienet
(4-6:lle)

150 g (erilaisia) tuoreita sieniä
 pieni punasipuli
0,5 dl punaviinietikka
0,5 rkl sokeria
1 tl tuoretta timjamia 
1 tl tuoretta persiljaa
mustapippuria
1/2 dl oliiviöljyä

Puhdista sienet ja pilko tarvittaessa. Hienonna punasipuli, persilja ja timjami. Yhdistä kaikki ainekset ja anna marinoitua jääkaapissa seuraavaan päivään. Valuta ylimääräinen liemi pois ennen tarjoilua. 

sunnuntai 23. lokakuuta 2011

Sienibriossit

Scandinavian Music Groupin innoittamana meillä leivottiin pari viikkoa sitten briosseja. Hyvän makuisia, mutta ulkonäköön jätimme hiomisen varaa - joulupukin lahjalistalle lisätään muffinssivuoat tai -muotit, joissa reuna ei ole tasainen vaan aaltoileva.

Vaikka ohje suositteli kookkaiden briossien tekemistä, jaoimme taikinan useampaan osaan jotta saatiin kokoluokaltaan normaalia leivonnaisia. Reseptin taka-ajatuksena oli että kookkaan briossinvoisi leikata viipaleiksi ja käyttää esimerkiksi sienileipien pohjana.


Kookkaat sienibriossit
(4 kpl)

3 rkl maitoa
15 g hiivaa
1/2 tl suolaa
1/2 - 3/4 dl sokeria
7-8 dl puolikarkeita vehnäjauhoja
5 munaa
175 gvoita

Täyte:
150 g paistettuja sieniä, esim. suppilovahveroita tai mustia torvisieniä
1 rkl voita
1/2 tl suolaa
1/4 tl mustapippuria
50 g lampaan valkohomejuustoa

Voiteluun munaa

Sekoita haaleaan nesteeseen hiiva, suola ja sokeri. Vatkaa munien rakenne rikki ja sekoita munaseos vuorotellen jauhojen (5-6 dl) kanssa hiivaliemeen. Kohota taikinaa tunti liinalla peiteltynä.

Puhdista ja paloittele sienet. Kuumenna pannu ja paista sienistä kosteus pois. Lisää voi ja kuumenna hetki. Mausta suolalla ja pippurilla. Silppua jäähtyneet sienet.

Alusta briossitaikinaan loput jauhot (1-2 dl), pehmeä rasva ja juusto. Kauli taikina 30x30 cm levyksi. Silppua sienet ja levitä silppu taikinalevylle. Kääri taikina tiiviisti rullalle. Jaa rulla 4 osaan. Nosta taikinarullat voideltuihin 3-4 dl:n vuokiin ja paista 200-asteisessa uunissa noin 15 minuuttia. Voitele briossit munalla ennen paistoa.

Voit myös sekoittaa sienisilpun taikinaan alustusvaiheessa. Jos jaat taikinan 8 osaan, paista briosseja 225-asteisessa uunissa noin 10-12 minuuttia.

sunnuntai 25. syyskuuta 2011

Pasta Factory Helsinki

Olin tänään ruokaostoksilla Kamppi Centerin K-marketissa ja silmääni osui sattumalta tuorepastaosastolla Helsingin Pasta Factoryn muutama pastapaketti. Hintaa ei helsinkiläisen tehtaan pakkauksella ollut kuin 80 senttiä enemmän suojakaasuun pakattuihin italialaisiin ystäviinsä verrattuna, joten paketti pääsi mukaan ostoskärryyn. (Se oli pakkaukseltaankin melko sympaattinen ja ostajan valintaa helpottamaan päälle on kirjattu napakka myyntiteksti.) Yrityksen nettisivuilta myöhemmin ilmeni että se on tuonut pastakoneensa Italiasta ja tekee tällä hetkellä pastansa Helsingissä Aleksis Kiven kadulla.

Saimme juuri iltaruoan syötyä ja täytyy sanoa että oli aivan erinomaista pastaa! Tästä tulee tämän kotitalouden vakipastatoimittaja.


Itä-Suomen metsistä aamupäivällä poimitut tatit ja lampaankäävät


Tatti-lampaankääpäpasta - mums!

lauantai 17. syyskuuta 2011

Kanttarellipasta

Käytiin viime lauantaina sienessä - eli haettiin Hakaniemen torilta litra kanttarelleja. Ei yhtään hirvikärpäsiä! :)





maanantai 2. toukokuuta 2011

Osterivinokas-piirakka

Vappuaattoiltana maistui runsastäytteinen ja pekoninen piirakka. :) Resepti on napattu alun perin HS:n Ruokatorstai-liitteestä.

Osterivinokas-piirakka

Taikina:
125 g voita
4 dl vehnäjauhoja
1/2 tl suolaa
1/2 tl leivinjauhetta
125 g rahkaa

Täyte:
200 g osterivinokkaita tai muita viljeltyjä sieniä (siitake, herkkusieni)
170 g pekonia
2 rkl öljyä
1 purjon valkoinen osa
2 valkosipulin kynttä
1 kesäkurpitsa
2 rkl hienonnettua persiljaa
125 g smetanaa
1 dl maitoa
2 munaa
75 g kermajuustoa
suolaa ja mustapippuria

Valmista ensin taikina. Nypi voi ja kuivat aineet murumaiseksi seokseksi. Lisää rahka ja sekoita nopeasti tasaiseksi. Älä vaivaa, ettei taikinaan tule sitkoa. Painele taikina pallon muotoiseksi palaksi, kääri kelmuun ja laita jääkaappiin lepäämään.

Viipaloi sienet. Laita ne kuivalle pannulle ja hauduta niistä haihtuva neste, mausta suolalla ja valkopippurilla. Siirrä sivuun.

Leikkaa pekoni suikaleiksi ja paista pannulla rapeaksi, valuta ylimääräinen rasva talouspaperin päällä. Puolet pekonista voi halutessaan säästää pinnalle koristeeksi. Meillä piirakka tuli brunssille mukaan, joten kaikki täytteet laitettiin piiraaseen.

Halkaise purjo ja pese huolella. Laikkaa purjo, valkosipuli ja kesäkurpitsa viipaleiksi ja paista ne öljyssä, mausta. Hienonna persilja ja lisää seokseen.

Sekoita smetana, maito ja kananmunat, mausta.

Kaaviloi taikina ohueksi levyksi ja nosta se uuninkestävään vuokaa niin että taikina nousee myös reunoille. Levitä täyte vuokaan, kaada munamaito päälle ja ripottele juustoraaste päälle.

Paista 200-asteisessa uunissa noin 30 minuuttia. Ripottele puolet rapeaksi paistetusta pekonista piirakan pinnalle. Tarjoa esimerkiksi vihersalaatin kera.

Uuniin menossa

lauantai 19. helmikuuta 2011

Ryynirieska

Vuoden 2008 Kotiliedestä poimin (ennen lehtiroskiskeikkaa) reseptin savolaiselle ryynirieskalle. Rieskan voi tehdä sellaisenaan tai lisätä joukkoon esimerkiksi sieniä, jos haluaa ruokaisampaa purtavaa. Meillä rieskaan meni sienien sijaan pellavan ja auringonkukansiemeniä.



Ryynirieska
(pellillinen eli n. 20 palaa)

5 dl vettä
100 g sieniä
4 dl rieskaryynejä
8 dl piimää
2 dl kermaa
1 muna
1 rkl voisulaa
1,5 tl suolaa

Liota ryynejä vedessä tunnin ajan. Kuullota sienet voissa. Lisää muut ainekset ja kaada seos leivinpaperilla vuoratulle uunipannulle. Paista 200-asteisessa uunissa noin tunnin ajan.  

keskiviikko 26. tammikuuta 2011

Kasvisruokapäivä

Meidän kotitaloudessa aloitettiin uuden vuoden kunniaksi viikottainen kasvisruokapäivä. Seuraavaksi laajennetaan viikottaiseen kalaruokapäivään, ja sen jälkeen toivottavasti vielä bonuspäivään jolloin tulee kasvista tai kalaa. Punaista lihaa syötäisiin siis enää neljä päivää viikossa. Ehkä pieniä askelia mutta silti suuria muutoksia.

Kasvisruokareseptejä etsiskellessä on tullut selväksi että putkiremontoituun keittiöön tullee uuni ajastimella helpottamaan arkiruokien tekoa.

Tässä tämän viikon kasvispadat.

***

Kesäkurpitsa-herkkusieni-feta-tortelliinivuoka
Alkuperäinen resepti löytyi Pastanjauhantaa-blogista, mutta sitä tuli mukailtua jääkaapin sisällön perusteella. Meillä vuoallisesta söi neljä nälkäistä tyttöä ja yksi hyvin nälkäinen raavas mies. :)

500 g tuoretortellineja
1 iso kesäkurpitsa
300 g herkkusieniä
1 purkki fetaa
6 tomaattia
suolaa, mustapippuria, tuoretta basilikaa

3 dl ruokakermaa
2 kananmunaa
juustoraastetta

Kuutioi kesäkurpitsa ja suikaloi sienet. Paista öljyssä ja anna sienistä irtoavan nesteen haihtua kokonaan. Mausta suolalla ja pippurilla, anna hautua hetki. Nosta pois levyltä ja lisää fetakuutiot.

Keitä tortelliinit ja valuta vesi pois. Lisää keitettyjen tortellinien joukkoon tilkka oliiviöljyä, jotta ne eivät tartu toisiinsa.

Viipaloi tomaatit.

Laita uunivuoan pohjalle puolet kesäkurpitsa-sieniseoksesta sekä puolet tortellineista ja basilikasilpusta. Asettele tomaatinsiivut vuokaan vierekkäin nätiksi tomaattimatoksi. Toinen kerros samalla tavalla. Sekoita ruokakerma ja kananmunat keskenään ja kaada tasaisesti vuokaan. Ripottele pinnalle juustoraastetta. Paista 200 asteessa n. puoli tuntia.

***

Italialainen pastavuoka
Alkuperäinen resepti löytyy Chocochili-blogista, joka näytti sisällöltään muutenkin lupaavalta tulevaisuuden kokkailuja ajatellen.

300 g pennepastaa
150 g pakasteherneitä
1 dl ruokakermaa
juustoraastetta
tuoretta basilikaa koristeluun

Tomaattikastike:
4 pientä salottisipulia
2 valkosipulinkynttä
2 tl balsamicoa
1 tlk paseerattua tomaattia
3 rkl tomaattipyrettä
2 tl sokeria
2 tl kuivattua basilikaa
suolaa, pippuria, oliiviöljyä

Cashewpähkinäricotta:
100 g cashewpähkinöitä
250 g (maustamatonta) tofua murennettuna
2 rkl oliiviöljyä
0,5 sitruunan mehu
2 pientä valkosipulinkynttä puristettuna
1 tl kuivattua basilikaa
0,5 tl suolaa

Hienonna sipuli ja valkosipuli ja kuullota niitä oliiviöljyssä kattilassa muutama minuutti. Sekoita joukkoon balsamico. Lisää kuoritut tomaatit ja anna kiehua miedolla lämmöllä puolisen tuntia. Mausta kastike tomaattipyreellä, sokerilla, basilikalla, suolalla ja pippurilla. Lisää kastikkeeseen halutessasi vettä.

Keitä pasta ja jätä se hieman raa'aksi. Valmista cashewpähkinäricotta soseuttamalla kaikki aineet sauvasekoittimella karkeaksi tahnaksi ja sekoita esikeitetyn pastan joukkoon.


Lado uunivuokaan vuorotellen tomaattikastiketta, pastaa ja herneitä. Kaada viimeiseksi päälle loput tomaattikastikkeet, noin 1 dl ruokakermaa ja päälle juustoraastetta. Paista vuokaa 200 asteisessa uunissa noin 20-30 minuuttia.


torstai 6. tammikuuta 2011

Pekoniin käärittyä naudan sisäfileetä ja papu-sieni paistos

Koska uuden vuoden aattoillallisesta oli kulunut jo monta päivää, vietimme eilen loppiaisen tuoman ylimääräisen vapaapäivän kunniaksi pienimuotoisia illallisia.




Huomattiin, että ei oikein olla totuttu ruokia illallisilla kuvaamaan. Eilenkin kamera tarkoituksella otettiin valmiiksi keittiön nurkalle norkoilemaan illan kuvia varten. Siitä huolimatta ei ruoista tullut jaettavaksi yhtään kuvaa.. Ruokablogi ilman kuvia on tietysti melko tylsä, joten yritämme tsempata asiassa. 

Alkuruoaksi tehtiin blinejä (tattarijauhopussin kyljessä oleva resepti toimii vallan mainiosti, etenkin jos ehtii kohottamaan taikinaa muutaman tunnin), joiden kanssa oli tarjolla perinteiseen tapaan smetanaa, punasipulia, suolakurkkuja ja siian mätiä. 

Pääruokana tarjoiltiin pekoniin käärittyä naudan sisäfilettä, papu-sienipaistosta sekä pieniä uuniperunoita valkosipuli-yrttitahnalla.

Jälkiruoaksi söimme Stockalta haettua sitruunajäätelöä ja muutamia juustoja pistaasibiscottien, hillojen ja hunajan kera. Alkuruoan blinit tekivät illallisesta tavallista raskaamman, joten juustot olisi hyvin voinut jättää kansanterveyden nimissä jääkaappiin odottamaan seuraavaa tarjoilukertaa. :)

Uutena samppanjatuttavuutena taloon tuotiin Maurice Lassallen Brut Rosé joka oli varsin erinomaisen makuista ja todella kauniin punaista! 



Pekoniin käärittyä naudan sisäfileetä ja papu-sieni paistos

Mausta n. 150 g naudan sisäfileepihvit suolalla ja pippurilla. Kääri pekonisiivu pihvin ympäri ja kiinnitä coctailtikulla. Paista lihat nopeasti pannulla (1 min kummaltakin puolelta) ja kypsennä loppuun uunissa n. 8-12 minuuttia (kunnes sisälämpö on 53 astetta). Anna pihvien vetäytyä folion alla noin 5 minuuttia ennen tarjoamista. 

300 g tuoreita vihreitä papuja
2 punasipulia
150 g tatteja tai portobellosieniä
1 omena

Keitä papuja noin 2 minuuttia ja jäähdytä kylmässä vedessä. Leikkaa pavut pieniksi. Suikaloi punasipulit. Kuutioi sienet ja omena. Kuullota sipulit ja sienet pannulla. Lisää pavut sekä omenat ja anna kypsyä hetki.