Näytetään tekstit, joissa on tunniste papu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste papu. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 4. elokuuta 2013

Täytetyt avokadot

Meille tarjoiltiin helteisenä heinäkuun lomapäivänä Itä-Suomen suunnalla lehtipihvien rinnalla täytettyjä avokadoja, jotka oli viedä tajun mennessään. Resepti oli kokille löytynyt facebookin newsfeedistä. Yritettiin myöhemmin veneellä muistella mitä kaikkea täytteessä oli - ehkä jotain tällaista!

 
 
Täytetyt avokadot
4 hengelle

4 kypsää avokadoa
1 kypsä mango
1-2 nippua korianteria
1-2 limeä
Purkillinen mustia papuja
1 punasipuli
1 rasia kirsikkatomaatteja
Suolaa ja muita mausteita oman maun mukaan

Valmista pavut ohjeen mukaan (huom, esim. valkovihreät pakkaukset omaavalla GoGreen-merkillä on valmiiksi kypsennettyjä papuja, jotka täytyy vain huuhdella). Pilko mango, kirsikkatomaatit ja punasipuli mahdollisimman pieniksi kuutioiksi. Silppua korianteri. Sekoita kaikki ainekset keskenään. Purista limeistä mehut päälle, mausta suolalla. Anna maustua ennen tarjoilua noin 30 minuuttia.

Puolita avokadot ja täytä salsalla. Tarjoile mahdollisimman nopeasti, etteivät avokadot ehdi tummua.

maanantai 7. helmikuuta 2011

Tymäkkä papukeitto

Lasse oli leikannut joku aika sitten talteen Hesarin Kokeile tätä -palstalta reseptin, joka oli otsikoitu Tosi hyvää papukeittoa. Ihmettelin miten kukaan voi samassa lauseessa käyttää sanoja 'tosi hyvää' ja viitata papuihin. Pavuilla ei oikein ole ollut sijaa tässä keittiössä, enkä varsinaisesti ollut ajatellut että minkäänlaista muutosta tilanteeseen tarvittaisiinkaan.

Sunnuntaina pyörittelin kaupassa käsissäni euroshopperin paputölkkejä, jotka näyttivät juuri niin houkuttelevilta kun olin ajatellutkin. Jossain mielenhäiriössä päädyin kuitenkin ostamaan kyseistä tavaraa pari purkkia.


Tänään työpäivä venyi, ja tulevalle viikolle varatuista iltaruoista papukeitolla oli lyhin valmistusaika.

Ja niinhän siinä tietysti kävi että keitto oli kaikessa mausteisuudessaan aivan superhyvää! Pavut eivät tuntuneet jauhoisilta, vaan päinvastoin tasapainottivat muuten todella tymäkkää lientä. Jos jossain keitossa on makua niin tässä! Pistäkäähän papua pöytään!

Tosi hyvä tomaatti-papukeitto
(4-6 annosta)

2 tlk paseerattua tomaattia
2 tlk valkoisia papuja tomaattikastikkeessa
2 tl currya
2 tl paprikajauhetta
2 tl jauhettua inkivääriä
1 tl rakuunaa
chiliä
1 rkl oliiviöljyä
2 dl kermaa

Lämmitä oliiviöljy kattilassa. Kuullota mausteita miedolla lämmöllä viitisen minuuttia. Lisää tomaattimurska ja kuumenna kiehuvaksi. Sekoita keittoon pavut ja anna kiehahtaa. Lisää lopuksi kerma ja kuumenna. Tarjoa leivän kera.

Meiltä oli jäänyt sunnuntain risottolounaalta grana padanoa ja vuohenjuustoa, joten lisättiin niitä valmiin keiton päälle. Sopivat hyvin mukaan ja tasoittivat sopivasti tymäkkää makua.

Ja kuten Hesarin toimittaja kirjoitti: paitsi että tämä soppa syntyy aivan superhalvalla, sen ainekset ovat myös sellaisia joita voi pitää kuukausikaupalla kaapissa pilaantumatta.



torstai 6. tammikuuta 2011

Pekoniin käärittyä naudan sisäfileetä ja papu-sieni paistos

Koska uuden vuoden aattoillallisesta oli kulunut jo monta päivää, vietimme eilen loppiaisen tuoman ylimääräisen vapaapäivän kunniaksi pienimuotoisia illallisia.




Huomattiin, että ei oikein olla totuttu ruokia illallisilla kuvaamaan. Eilenkin kamera tarkoituksella otettiin valmiiksi keittiön nurkalle norkoilemaan illan kuvia varten. Siitä huolimatta ei ruoista tullut jaettavaksi yhtään kuvaa.. Ruokablogi ilman kuvia on tietysti melko tylsä, joten yritämme tsempata asiassa. 

Alkuruoaksi tehtiin blinejä (tattarijauhopussin kyljessä oleva resepti toimii vallan mainiosti, etenkin jos ehtii kohottamaan taikinaa muutaman tunnin), joiden kanssa oli tarjolla perinteiseen tapaan smetanaa, punasipulia, suolakurkkuja ja siian mätiä. 

Pääruokana tarjoiltiin pekoniin käärittyä naudan sisäfilettä, papu-sienipaistosta sekä pieniä uuniperunoita valkosipuli-yrttitahnalla.

Jälkiruoaksi söimme Stockalta haettua sitruunajäätelöä ja muutamia juustoja pistaasibiscottien, hillojen ja hunajan kera. Alkuruoan blinit tekivät illallisesta tavallista raskaamman, joten juustot olisi hyvin voinut jättää kansanterveyden nimissä jääkaappiin odottamaan seuraavaa tarjoilukertaa. :)

Uutena samppanjatuttavuutena taloon tuotiin Maurice Lassallen Brut Rosé joka oli varsin erinomaisen makuista ja todella kauniin punaista! 



Pekoniin käärittyä naudan sisäfileetä ja papu-sieni paistos

Mausta n. 150 g naudan sisäfileepihvit suolalla ja pippurilla. Kääri pekonisiivu pihvin ympäri ja kiinnitä coctailtikulla. Paista lihat nopeasti pannulla (1 min kummaltakin puolelta) ja kypsennä loppuun uunissa n. 8-12 minuuttia (kunnes sisälämpö on 53 astetta). Anna pihvien vetäytyä folion alla noin 5 minuuttia ennen tarjoamista. 

300 g tuoreita vihreitä papuja
2 punasipulia
150 g tatteja tai portobellosieniä
1 omena

Keitä papuja noin 2 minuuttia ja jäähdytä kylmässä vedessä. Leikkaa pavut pieniksi. Suikaloi punasipulit. Kuutioi sienet ja omena. Kuullota sipulit ja sienet pannulla. Lisää pavut sekä omenat ja anna kypsyä hetki.