Näytetään tekstit, joissa on tunniste tomaatti. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste tomaatti. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 7. huhtikuuta 2013

Tomaatti-kikhernekeitto kookosmaidolla

Hesarin ruokatorstai on yllättänyt viimeaikoina positiivisesti ja tarjonnut useita todella hyvältä kuulostavia ja meidän tarpeisiin sopivia reseptejä. Alkuviikosta tehtiin tomaatti-kikhernekeittoa, joka oli todella hyvää, koska kikherneitä ei olla perinteisesti oikein osattu ruoissa käyttää.

Korianterinsiemenistä tuli sellainen tvisti makuun, että seuraavalla kerralla saatan jättää ne kokonaisuudesta pois tai laittaa vain puolet reseptin mukaisesta määrästä. Niiden maku oli aika hallitseva eikä mun ehdottomia suosikkeja. Lisättiin keittoon vielä Makulihan chorizo-raakamakkaran paloja, jotka oltiin nopeasti vedetty pannulla ruskeiksi. Mums!


Tomaatti-kikhernekeitto kookosmaidolla

2 salottisipulia
2 rkl öljyä
1 tl jauhettua korianteria
1 tl jauhettua juustokuminaa (jeeraa)
1 rkl murskattuja korianterinsiemeniä
1/2 tl gram masalaa tai currya
2 prk (à n. 300 g) säilöttyjä kikherneitä (esim. ulkoasultaan vihreä-valkoinen GoGreen-merkki todella hyvä #hyväjuttu)
800 g laadukasta tomaattimurskaa (esim. Muttin Polpa tai GoGreenin Mediterranean salsa)
1 tl ruokokidesokeria
1 tl merisuolahiutaleita
3-4 dl vettä
2 dl kermaista kookosmaitoa
tuoretta korianteria

Kuori ja silppua sipulit. Kuullota ne kattilassa öljyssä läpikuultaviksi, muutama minuutti. Lisää kattilaan mausteet ja kuullota niitä sipulin kansa hetki koko ajan sekoitten. Varo, että mausteet eivät pala pohjaan.

Lisää valutetut ja huuhdellut kikherneet, tomaattimurska, sokeri, suola ja vesi.

Hauduta keskilämmöllä kannen alla 15 minuuttia. Lisää kookosmaito ja kiehauta.

Viimeistele tuoreella korianterilla ja tarkista maku.

perjantai 22. helmikuuta 2013

Lassen salsa

Ei sisällä hevosen lihaa eikä lisäaineita!


Lassen salsa

6 tomaattia
1 dl ananasta pilkottuna
2 sipulia
1 valkosipulin kynsi
öljyä
1 chilipalko
1 rkl hunajaa
suolaa
mustapippuria

Viillä tomaattien kantaan ristiviilto ja kasta ne kiehuvaan veteen, sitten kylmään veteen. Kuori tomaatit, poista siemenet ja paloittele hedelmäliha. Hienonna sipuli ja valkosipuli, kuullota ne öljyssä. Poista chilistä siemenet, hienonna ja lisää sipulien joukkoon.

Lisää tomaatti- ja ananaskuutiot sekä mausteet, hauduta muutama minuutti. Jäähdytä ja tarjoa kylmänä.

lauantai 24. marraskuuta 2012

Pebre eli chileläinen tomaattisalaatti

En enää muista minkä ruoan lisukkeeksi tein tätä Etiketti-lehden (3/12) reseptin mukaista tomaattisalaattia, mutta siitä tuli niin hyvää että resepti piti ehdottomasti tuoda tänne arkistoon! Lehdestä löytyi muitakin hyviä napostelureseptejä (mm. empanada-pastejoille!), mutta mitään niistä ei vielä ole ehditty testaamaan. Eli jos törmäätte tähän vanhaan Etiketti-lehteen niin ei kannattaa ottaa talteen!

Pebre eli chileläinen tomaattisalaatti
1/2 kurkku
250 g kirsikkatomaatteja
1 kesäsipuli varsineen
1 miedohko chilipalko

Kastike
1 rkl sokeria
1/2 tl sormisuolaa
3 rkl sitruunamehua
1 rkl rypsiöljyä
1 dl hienonnettua, tuoretta korianteria

Kuori kurkku, poista siemet ja kuutioi. Puolita (/laita kolmeen osaan jos isoja) tomaatit. Viipaloi kesäsipuli varsineen. Viipaloi tai kuutioi chili.

Sekoita kastikeainekset. Lisää seos kasvisten joukkoon. Sekoita hyvin. Anna maustua kylmässä vähintään puoli tuntia ennen tarjoilua. 

Rucola-tomaattipiirakka

Tämä resepti on pyörinyt kauan pöydän nurkalla mutta ei vielä koskaan päässyt tuotantoon asti. Olen aina päätynyt kuitenkin samoja aineksia sisältävään tomaatti-vuohenjuustopiiraaseen. Ennen kuin onnistun kadottamaan koko reseptin, laitan sen varmuuden vuoksi tänne ylös - tarkoituksena on testata tätä versiota ensi sunnuntaina!

Täytyy vielä sanoa, että olen tähän asti käyttänyt aina Sunnuntain suolaista piirakkapohjaa piirakoissa ja ollut todella tyytyväinen makuun ja koostumukseen. Mutta nyt kun saatiin yleiskone talouteen, voi olla että enemmän tulee tehtyä alusta asti myös piirakkataikinoita.



Rucola-tomaattipiirakka
(8 annosta)

Taikina
2 dl hiivaleipävehnäjauhoja
1 dl perunahiutaleita
1 tl leivinjauhetta
125 g margariinia
1-2 rkl kylmää vettä

Täyte
150 g pehmeää vuohenmaitojuustoa
1 kananmuna
ripaus suolaa ja rouhittua mustapippuria
200 g kirsikkatomaatteja
1 ruukku rucolaa
2 tl oliiviöljyä

Sekoita kaikki taikina-ainekset monitoimikoneen leikkuuterällä nopeasti tasaiseksi taikinaksi. Painele taikina jauhoja apuna käyttäen leivinpaperilla vuorattuun pieneen (n. 20x30 cm) uunivuokaan.

Sekoita vuohenmaitojuusto, kananmuna ja mausteet tasaiseksi seokseksi. Levitä seos ohuelti piirakkapohjalle ja paista piirakkaa 200-asteisessa uunissa noin 25 minuuttia. Nosta piirakka jäähtymään ritilälle.

Halkaise tomaatit ja revi salaatinlehdet. Sekoita joukkoon öljy ja mausteet. Nosta seos piirakan päälle.

lauantai 5. marraskuuta 2011

Paahdetut kirsikkatomaatit

Yksi syksyn monikäyttöisimmistä resepteistä on ollut paahdetut kirsikkatomaatit. Niitä voi tarjota salaatissa, alku- tai pääruoan lisukkeena tai muutaman päivän oliiviöljyssä lepäämisen jälkeen leivän päällä.


Paahdetut kirsikkatomaatit

Leikkaa kirsikkatomaatit puoliksi. Paahda 110-asteisessa uunissa n. 2,5-3 tuntia, sen mukaan kuinka kiinteitä tomaateista haluat. Lisukkeena tarjottaessa paahdon voi halutessaan jättää hieman alle 3 tuntiin, mutta kun tomaatit menevät salaattiin kannattaa niitä paahtaa (ainakin) 3 tuntia. Tomaattien kiinteytymistä voi seurata paahdon loppupuolella, koska paahtoaika riippuu myös uunin tehoista. Ripottele paahdettujen tomaattien päälle oliiviöljyä, tarjoa lämpimänä tai kylmänä.

Tomaatit voi laittaa myös yrttien kanssa oliiviöljyyn maustumaan pariksi päiväksi ja tarjota maustumisen jälkeen esimerkiksi paahtoleivän tai salaatin lisukkeena. 

sunnuntai 25. syyskuuta 2011

Keittopohjasuosikki: paahdetut tomaatit

Viime toukokuussa bongattua paahdetun tomaattikeiton reseptiä on tullut viime aikoina käytettyä monen keiton pohjana - viimeksi taas eilen. Tomaattien paahtaminen uunissa kuorittujen sipulien ja valkosipulien (sekä chilin) kanssa on paitsi äärettömän helppoa myös äärettömän miellyttävää, koska paahtamisesta tulee hyvät aromit keittiöön. Lisäksi maku on parempi kuin valmiissa tölkkitomaattimurskassa, eikä paahtamiseen tarvitse varata kuin 30 minuuttia extra-aikaa.

Kun paahdetut tomaatit ja sipulit on vedetty soseeksi sauvasekoittimella, lisätään muut ainekset mukaan Eilen lisättiin mössöön papuja ja mausteita vanhan papukeiton reseptin mukaisesti, ja päälle vuohenjuustoa sekä basilikanlehtiä. Nam!


lauantai 17. syyskuuta 2011

Espanjalainen liha-makkarapata

Talvi tulee! Villasukat ja kynttilät esiin, takka tulille ja pata porisemaan.





Espanjalainen liha-makkarapata
4-5 annosta pieneen nälkään

700 g karjanlanpaistilihaa
200 g bratwurstia, grillibalkanmakkaraa tmv.
1-2 sipulia maun mukaan
2 valkosipulinkynttä
suolaa, pippuria, paprikajauhetta
2 tl timjamia
1 iso punainen paprika
2 rkl vahvaa tomattipyrettä
2 rkl chilikastiketta
400 g tomaattimurskaa
2 dl punaviiniä

Ruskista lihapalat öljyssä pannulla muutamassa erässä. Viipaloi makkarat, kuori ja hienonna sipuli ja valkosipulinkynnet. Lisää makkarat ja sopilut pannulle, kääntele aineksia muutama minuutti, kunnes ne saavat hieman väriä. Mausta lihaseos suolalla, pippurilla, paprikajauheella ja timjamilla. Nosta lihat pataan. Halkaise paprika ja poista siemenet ja kanta. Paloittele paprika ja lisää pataan tomaattipyreen, chilitahnan ja tomaattimurskan kanssa. Kaada punaviini päälle. Kypsennä 200-asteisessa uunissa noin 1,5 tuntia. Padan kanssa voi tarjota esimerkiksi riisiä.

Mitä enemmän lisäät tomaattimurskaa ja punaviiniä, sitä juoksevampaa pata on - lisää aineksia siis oman maun mukaan.


Meillä oli ekaa kertaa käytössä Polpan tomaattimurskaa, joka tulee löytämään tiensä vastedeskin meidän säilykekaappiin. Padassa näkyvät kirsikkatomaatit olivat suoraan Polpan tomaattisäilykkepurkista ja ihan taivaallisen makuisia!



sunnuntai 29. toukokuuta 2011

Paahdettu tomaattikeitto

Lasse oli taas viime viikolla tuonut kotiin Iltalehden (vai Ilta-Sanomat?), jonka sivulta bongasin pari hyvää tomaattireseptiä. Alla vähän modattu ohje tomaattikeittoon, jota syötiin tällä kertaa vuohenjuuston, ruisleipäkrutonkien ja basilikan kanssa. Ohje toimii hyvin pohjana myös ruokaisammalle keitolle, esimerkiksi fetan ja katkarapujen kanssa.



Paahdettu tomaattikeitto
(4 annosta)

1,2 kg tomaatteja
3-4 valkosipulinkynttä
2 isoa sipulia lohkoina
1/2-1 punainen chili
öljyä
3 rkl tomaattipyrettä
2 dl vettä
2 rkl hunajaa
suolaa, mustapippuria

Pinnalle esim. paahdettuja leipäkrutonkeja, tuoretta basilikaa tai ruohosipulia.

Huuhtele ja kuivaa tomaatit. Voitele uunivuoka öljyllä. Lisää vuokaan tomaatit, kokonaiset valkosipulinkynnet, sipulit ja chili. Pyöräytä kaikki ainekset öljyssä. Paahda 200 asteisessa uunissa puoli tuntia.

Kaada vuoan sisältö kattilaan liemineen. Lisää tomaattipyre ja vesi. Kuumenna ja hauduta 15 minuuttia. Mausta hunajalla, suolalla ja mustapippurilla. Soseuta keitt sauvasekoittimella ja tarkista maku. Siivilöi keitto. Tarjoile paahdettujen leipäkuutioiden ja tuoreiden yrttien kanssa.

maanantai 2. toukokuuta 2011

Kirsikkatomaatti-vuohenjuustopiiras

Jennin valmistujaisissa debyyttinsä tehnyt kirsikkatomaatti-vuohenjuustopiiras pääsi myös vapun aattoillan noutopöytään. Resepti löydettiin Koti&Keittiö -lehden bistro-extrasta, muiden bistroherkkujen seasta.



Kirsikkatomaatti-vuohenjuustopiiras
8-10 annosta

Pohja:
2dl venhäjauhoja
1 dl kaurahiutaleita
1/2 tl leivinjauhetta
1/2 tl suolaa
75 g voita
3 rkl vettä

Täyte:
250 g kirsikkatomaatteja (kannattaa varata vähän reilu - näyttää hölmöltä jos tomaatit loppuu kesken!)
1 prk pehmeää vuohenjuustoa
1,5 dl ruokakermaa

Alkuperäisessä reseptissä mennään 1 prk vuohenjuustolla, mutta itse laitoin ensimmäisellä tekokerralla kaksi - yhdestä ei olisi millään riittänyt normaalia piirakkaavuokaa täyttämään. Vappuna ohensin purkillista vuohenjuustoa 1,5 dl ruokakermalla ja lopputulos oli jopa parempi koska täyte ei halkeillut uunissa vaan pysyi tasaisena - ja mikä tärkeintä, vahva vuohenjuuston maku säilyi.


Sekoita kuivat aineet keskenään kulhossa. Lisää paloiteltu rasva ja vesi ja nypi nopeasti tasaiseksi taikinaksi. Voit valmistaa taikinan myös monitoimikoneessa. Kääri valmis taikina kelmuun ja nosta se jääkaappiin siksi aikaa kun valmistat täytteen.

Huuhtele tomaatit ja leikkaa kukin tomaatti kolmeksi viipaleeksi.

Kauli taikina ohueksi ympyräksi ja painele se irtopohjavuoan tai piirasvuoan pohjalle ja reunoille.

Pehmennä vuohenjuustoa ensin hieman ja levitä se sitten taikinan päälle. Asettele päälle tasaisesti tomaattiviipaleet.

Riivi timjaminoksista lehdet. Ripota piiraan päälle timjamia, sormisuolaa ja rouhittua mustapippuria. Paista piirakkaa 225-asteessa uunissa, kunnes pohja on kypsä ja pinta kauniin paahtunut (n. 25 min).

Nosta piirakka jäähtymään ritilälle ennen vuoasta irrottamista. Lorauta kypsän piirakan päälle hieman hyvää oliiviöljyä. 

maanantai 28. helmikuuta 2011

Gazpachoa etkojen etkoilla

Oltiin viime perjantaina istumassa meillä iltaa vanhalla KY-porukalla. Tarkoitus oli kumota pari lasia viiniä ja nauttia vähän iltapalaa nyyttäripohjalta. Tein kattilallisen gazpachoa valmiiksi jo torstaina kun tiesin perjantain olevan vähän hässäkkää. Vihannesten pilkkomisessa menee oma aikansa mutta aineksiltaan keitto on kyllä hyvää kaikessa keveydessään.




Gazpacho vuohenjuustovaahdolla
(4 annosta)

1 sipuli
3 valkosipulinkynttä
1 punainen paprika
1 keltainen paprika
1/2 (200 g) kurkku
3-4 (400 g) tomaattia
1 rkl öljyä
5-6 dl vettä
2 rkl kasvisfondia
2 rkl thai sweet chilikastiketta
1 limetin mehu
1/2 tl mustapippuria
ruohosipulia, basilikaa

Vuohenjuustovaahto
75 g vuohenjuustoa
1 dl vispikermaa
ripaus suolaa ja mustapippuria

Hienonna kuorittu sipuli ja valkosipulinkynnet. Halkaise paprikat ja poista siemenet. Leikkaa paprikat ja kurkku pieniksi kuutioiksi. Tee tomaatteihin ristiviillos ja kasta ne hetkeksi kiehuvaan veteen. Vedä kuori irti ja leikkaa pieniksi kuutioiksi.

Kuumenna öljy kattilassa ja kuullota ensin sipulit. Sekoita joukkoon paprikat. Hauduta kannen alla muutama minuutti ja nosta kattila liedeltä. Kaada joukkoon vesi. Lisää kasvisfondi, chilikastike, limetin mehu ja mustapippuri. Lisää keittoon lopuksi kurkku- ja tomaattikuutiot. Hienonna joukkoon runsaasti ruohosipulia ja basilikan lehtiä.

Vatkaa kerma ja vuohenjuusto kuohkeaksi vaahdoksi. Mausta ripauksella suolaa ja pippuria. Tarjoa vuohenjuustovaahto kylmän keiton kanssa.

Höystä valmis keitto esimerkiksi vuohenjuustolla, katkaravuilla tai yrteillä. Keiton voi valmistaa jo edellisenä iltana jääkaappiin. 


Alko suosittelee viiniksi esimerkiksi Uusi-Seelantilaista Sileni Cellar Selection Pinot Grisiä.

maanantai 7. helmikuuta 2011

Tymäkkä papukeitto

Lasse oli leikannut joku aika sitten talteen Hesarin Kokeile tätä -palstalta reseptin, joka oli otsikoitu Tosi hyvää papukeittoa. Ihmettelin miten kukaan voi samassa lauseessa käyttää sanoja 'tosi hyvää' ja viitata papuihin. Pavuilla ei oikein ole ollut sijaa tässä keittiössä, enkä varsinaisesti ollut ajatellut että minkäänlaista muutosta tilanteeseen tarvittaisiinkaan.

Sunnuntaina pyörittelin kaupassa käsissäni euroshopperin paputölkkejä, jotka näyttivät juuri niin houkuttelevilta kun olin ajatellutkin. Jossain mielenhäiriössä päädyin kuitenkin ostamaan kyseistä tavaraa pari purkkia.


Tänään työpäivä venyi, ja tulevalle viikolle varatuista iltaruoista papukeitolla oli lyhin valmistusaika.

Ja niinhän siinä tietysti kävi että keitto oli kaikessa mausteisuudessaan aivan superhyvää! Pavut eivät tuntuneet jauhoisilta, vaan päinvastoin tasapainottivat muuten todella tymäkkää lientä. Jos jossain keitossa on makua niin tässä! Pistäkäähän papua pöytään!

Tosi hyvä tomaatti-papukeitto
(4-6 annosta)

2 tlk paseerattua tomaattia
2 tlk valkoisia papuja tomaattikastikkeessa
2 tl currya
2 tl paprikajauhetta
2 tl jauhettua inkivääriä
1 tl rakuunaa
chiliä
1 rkl oliiviöljyä
2 dl kermaa

Lämmitä oliiviöljy kattilassa. Kuullota mausteita miedolla lämmöllä viitisen minuuttia. Lisää tomaattimurska ja kuumenna kiehuvaksi. Sekoita keittoon pavut ja anna kiehahtaa. Lisää lopuksi kerma ja kuumenna. Tarjoa leivän kera.

Meiltä oli jäänyt sunnuntain risottolounaalta grana padanoa ja vuohenjuustoa, joten lisättiin niitä valmiin keiton päälle. Sopivat hyvin mukaan ja tasoittivat sopivasti tymäkkää makua.

Ja kuten Hesarin toimittaja kirjoitti: paitsi että tämä soppa syntyy aivan superhalvalla, sen ainekset ovat myös sellaisia joita voi pitää kuukausikaupalla kaapissa pilaantumatta.



torstai 3. helmikuuta 2011

Iltapalahitti: flamencomunat

Tänään kovaan iltapalanälkään oli luvassa jo aiemmin hyväksi todettu resepti: flamencomunat. Aivan mielettömän hyvää ja täyttävää! Aineksista saa yhden runsaan annoksen yhdelle tai kaksi kevyttä iltapala-annosta.



iso salottisipuli
1-2 valkosipulinkynttä
1 tomaatti
1/2 punainen paprika
100 g maissia
2 munaa
cayennepippuria
suolaa

Kuullota pilkotut sipulit ja valkosipulit öljyssä. Lisää pannulle paprikat ja tomaatit, kypsennä hetki. Lisää joukkoon maissi ja mausta cayennepippurilla sekä suolalla. Jaa seos annosvuokiin ja tee keskelle kolot. Riko munat koloihin. Kypsennä uunissa 10-25 minuuttia.

Meidän uunissa reilulla 15 minuutilla tuli jo täyskypsiä munia, joten ensi kerralla otetaan ulos varmaan jo 10 minuutin jälkeen. Mielipidekysymys minkälaisena kananmunansa haluaa, ja kypsennysaika riippuu luonnollisesti uunin tehoista!

lauantai 29. tammikuuta 2011

Fantastinen feta

Viime vuonna Hesari hämmensi ruokapöytäkeskusteluja julkaisemalla makutestitulokset eri fetajuustoista. Sokkotestin ykköseksi nousi Pirkan fetajuusto, jota tarttui tänään kaupasta mukaan. Superhyvää ja suht kevyttä keittoa!




Fetamurulla aateloitu tomaatti-katkarapukeitto
(n. 4 isoa annosta)

1 kg kypsiä tomaatteja
500 g kuorellisia katkarapuja
1 keltasipuli
2 valkosipulin kynttä
1 rkl voita
5 dl vettä
2-3 rkl kalafondia
1 iso fenkoli
ripaus sahramia
1/4 tl kuivattuja chililastuja
1 rkl (ruoko)sokeria
1 appelsiinin mehu
suolaa
150 g fetajuustoa
basilikaa

Kuori katkaravut ja ota niistä kuoret talteen. Kuori ja silppua hienoksi keltasipuli ja valkosipulin kynnet. Sulata voi kattilassa ja kuullota siinä sipuleita ja katkaravunkuoria 5 minuuttia. Lisää vesi ja fondi. Keitä seosta 15 minuuttia.

Kalttaa tomaatit. Kiehauta kattilassa vettä. Pistä tomaatti haarukkaan ja kasta se kiehuvaan veteen noin kymmeneksi sekunniksi. Tee tomaattiin viilto terävällä veitsellä ja poista kuori. Leikkaa tomaatit lohkoiksi ja poista kova kantaosa.

Poista fenkolista tupsullinen yläosa ja kova kanta. Leikkaa fenkoli ohuiksi suikaleiksi. Purista katkarapu-sipuliliemi huolellisesti tiheän siivilän läpi. Kaada siivilöity liemi takaisin kattilaan ja lisää tomaattilohkot, fenkolisuikaleet, sahrami, chili, sokeri ja appelsiinimehu. Keitä aineksia noin 15 minuuttia tai kunnes fenkolit ovat pehmenneet. Tarkista maksu ja lisää tarvittaessa ripaus sokeria ja suolaa. Jos keitto on liian ohutta, suurusta se vaalealla maizena-suurusteella.

Nosta kattila pois levyltä ja lisää kuumaan liemeen aiemmin kuorimasi katkaravut. Älä keitä, jottei katkaravut sitkisty. Koristele valmiit keittoannokset murennetulla fetajuustolla ja basilikalla.



Mökkiversio keitosta syntyy kahdesta purkillisesta paseerattuja tai kokonaisina säilöttyjä tomaatteja. Katkarapujen asemasta voit käyttää pakastekatkarapuja (n. 500 g). Jos et käytä katkaravunkuoria, lisää fondin ja muiden mausteiden määrää oman maun mukaan. 

keskiviikko 26. tammikuuta 2011

Kasvisruokapäivä

Meidän kotitaloudessa aloitettiin uuden vuoden kunniaksi viikottainen kasvisruokapäivä. Seuraavaksi laajennetaan viikottaiseen kalaruokapäivään, ja sen jälkeen toivottavasti vielä bonuspäivään jolloin tulee kasvista tai kalaa. Punaista lihaa syötäisiin siis enää neljä päivää viikossa. Ehkä pieniä askelia mutta silti suuria muutoksia.

Kasvisruokareseptejä etsiskellessä on tullut selväksi että putkiremontoituun keittiöön tullee uuni ajastimella helpottamaan arkiruokien tekoa.

Tässä tämän viikon kasvispadat.

***

Kesäkurpitsa-herkkusieni-feta-tortelliinivuoka
Alkuperäinen resepti löytyi Pastanjauhantaa-blogista, mutta sitä tuli mukailtua jääkaapin sisällön perusteella. Meillä vuoallisesta söi neljä nälkäistä tyttöä ja yksi hyvin nälkäinen raavas mies. :)

500 g tuoretortellineja
1 iso kesäkurpitsa
300 g herkkusieniä
1 purkki fetaa
6 tomaattia
suolaa, mustapippuria, tuoretta basilikaa

3 dl ruokakermaa
2 kananmunaa
juustoraastetta

Kuutioi kesäkurpitsa ja suikaloi sienet. Paista öljyssä ja anna sienistä irtoavan nesteen haihtua kokonaan. Mausta suolalla ja pippurilla, anna hautua hetki. Nosta pois levyltä ja lisää fetakuutiot.

Keitä tortelliinit ja valuta vesi pois. Lisää keitettyjen tortellinien joukkoon tilkka oliiviöljyä, jotta ne eivät tartu toisiinsa.

Viipaloi tomaatit.

Laita uunivuoan pohjalle puolet kesäkurpitsa-sieniseoksesta sekä puolet tortellineista ja basilikasilpusta. Asettele tomaatinsiivut vuokaan vierekkäin nätiksi tomaattimatoksi. Toinen kerros samalla tavalla. Sekoita ruokakerma ja kananmunat keskenään ja kaada tasaisesti vuokaan. Ripottele pinnalle juustoraastetta. Paista 200 asteessa n. puoli tuntia.

***

Italialainen pastavuoka
Alkuperäinen resepti löytyy Chocochili-blogista, joka näytti sisällöltään muutenkin lupaavalta tulevaisuuden kokkailuja ajatellen.

300 g pennepastaa
150 g pakasteherneitä
1 dl ruokakermaa
juustoraastetta
tuoretta basilikaa koristeluun

Tomaattikastike:
4 pientä salottisipulia
2 valkosipulinkynttä
2 tl balsamicoa
1 tlk paseerattua tomaattia
3 rkl tomaattipyrettä
2 tl sokeria
2 tl kuivattua basilikaa
suolaa, pippuria, oliiviöljyä

Cashewpähkinäricotta:
100 g cashewpähkinöitä
250 g (maustamatonta) tofua murennettuna
2 rkl oliiviöljyä
0,5 sitruunan mehu
2 pientä valkosipulinkynttä puristettuna
1 tl kuivattua basilikaa
0,5 tl suolaa

Hienonna sipuli ja valkosipuli ja kuullota niitä oliiviöljyssä kattilassa muutama minuutti. Sekoita joukkoon balsamico. Lisää kuoritut tomaatit ja anna kiehua miedolla lämmöllä puolisen tuntia. Mausta kastike tomaattipyreellä, sokerilla, basilikalla, suolalla ja pippurilla. Lisää kastikkeeseen halutessasi vettä.

Keitä pasta ja jätä se hieman raa'aksi. Valmista cashewpähkinäricotta soseuttamalla kaikki aineet sauvasekoittimella karkeaksi tahnaksi ja sekoita esikeitetyn pastan joukkoon.


Lado uunivuokaan vuorotellen tomaattikastiketta, pastaa ja herneitä. Kaada viimeiseksi päälle loput tomaattikastikkeet, noin 1 dl ruokakermaa ja päälle juustoraastetta. Paista vuokaa 200 asteisessa uunissa noin 20-30 minuuttia.