Näytetään tekstit, joissa on tunniste kananmuna. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kananmuna. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Oeuf cocotte

Resepti on Modernia ranskalaista kotiruokaa -kirjasta, joskin on tullut ruokana vastaan itselle ensimmäisenä ystävämme mestarikokki Jannen toimesta. Jannen version pohjalle laiteettiin munakoison ja tomaatin sijaan muistaakseni kevysti paahdettuja fenkolin ja palsternakan siivuja sekä pieneksi pilkottua prociuttoa (toimii erinomaisesti!).

Jos haluaa pienemmän annoskoon, ruoan voi tehdä myös esimerkiksi munakuppiin ja käyttää kananmunan sijaan viiriäisenmunia.

Uuniin menossa


Munan kypsyys on makuasia - meillä olisi riittänyt pari minuuttia lyhempi uuniaika!
Oeuf cocotte
4 annosta

1 munakoiso
1 iso keltaispuli
3 rkl oliiviöljyä
2 isoa tomaattia
1 dl hienonnettua koriantenria
4 munaa
1 dl kuohukermaa
 suolaa ja vastajauhettua mustapippuria

Pane uuni lämpiämään 150 asteeseen. Kuori ja kuutioi munakoiso ja sipuli. Kuumenna öljy isossa pannussa ja kuullota munakoiso- ja sipulikuutioita ruskistamatta niitä. Leikkaa tomaatit karkeaksi silpuksi ja lisää pannuun. Peitä kannella ja anna kiehua 5-6 minuuttia, kunnes seos vähän soseutuu. Lisää korianteri, mutta säästä lusikallisen verran. Jaa kasvisseos neljään uuninkestävään annosvuokaan ja riko jokaiseen muna. Sekoita kerma ja loppu korianteri ja lusikoi vuokiin. Ripottele pinnalle suolaa ja pippuria. Kaada uuninpannulle kiehuvaa vettä aja aseta annosvuoat siihen. Paista uunissa noin 15 minuuttia, kunnes munat hyytyvät. Lisukkeeksi käy rapeaksi paahdettu maalaisleipä.   

keskiviikko 9. maaliskuuta 2011

Lämmin herkkusalaatti

Puolialastomalta kokilta löysin sopivan reseptin silliksen jälkeiseen todellisuuteen: tavallaan terveellistä sapuskaa mutta sisältää herkullisia aineksia, kuten pekonia. :) Äyriäispadan jälkeen lihan ja kalan/äyriäisten sekoittaminen samaan soppaan on tuntunut äärettömän hyvältä idealta, eikä tämä herkkusalaatti ole sarjassa poikkeus. Samalla tuli myös kokeiltua uppomunien tekemistä ensimmäistä kertaa - se jos jokin on luovaa hommaa!


Lämmin herkkusalaatti
(a.k.a. lämmin salaatti pinaatista, lohesta, anjovis-parsasta, pekonista ja uppomunista)

4 annospalaa lohifileestä
1 sitruuna
oliiviöljyä
suolaa, pippuria
muutama iso kourallinen tuoretta pinaattia
4 kananmunaa
väkiviinaetikkaa
1 pkt pekonia
nippu vihreää parsaa
muutama anjovisfile
1 rkl tuoretta rosmariinia silputtuna
1/2 iso punainen chili siivuina
kourallinen pieniä kapriksia

Purista puolikkaan sitruunan mehu kippoon ja sekoita siihen saman verran öljyä, pari rouhausta pippuria ja suolaa. Sekoita kastike huuhdellun ja kuivatun pinaatin sekaan kulhossa.

Lämmitä uuni 225-240 asteeseen. Puhdista parsat, katkaise pois kova, puumainen osa varresta ja kuori varret.

Nypi lohesta ruodot ja paista nahka nopeasti rapeaksi ja ruskeaksi pannulla. Nosta fileet uunivuokaan.

Paista pannulla paloiteltu pekoni. Tee parsasta pari nippua uunivuokaan kalafileiden sivuille. Asettele pari anjovisfileetä parsanippujen päälle. Levittele paistetut pekonisiivut kalojen päälle. Rouhi päälle suolaa ja pippuria sekä purista puolikkaasta sitruunasta mehu. Ripottele päälle vielä rosmariinisilppu ja lorauta oliiviöljyä päälle.

Paista uunissa kymmenisen minuuttia, kunnes kala on kypsää.

Valmista tällä välin uppomunat. Kiehauta isossa kattilassa suolaamatonta vettä. Kun vesi on kiehumispisteessä, lorauta sekaan väkiviinaetikkaa. Riko kananmuna pieneen kuppiin tai kauhaan niin ettei keltuainen mene rikki. Tee kattilaan kauhalla pyörre (ei liian voimakas!) ja valuta kananmuna pyörteeseen varovasti. Älä annan veden kiehua rajusti, vaan hiljalleen.

Pyörre vedessä kietoo leviävän valkuaisen keltuaisen ympärille. Pidä pyörre liikkeessä. Keitä muutaman minuutin ajan, jotta valkuainen kovettuu mutta keltuainen jää juoksevaksi.

Kannattaa keittää yksi uppomuna kerrallaan - ainakin jos vasta perehtyy lajin saloihin. :) Reikäkauha on toimiva väline sekä pyörteen luomiseen että valmiiden munien nostamiseen vedestä.

Kokoa salaatti lautasille: pinaatti alle, päälle kalaa, parsaa ja pekonia. Viimeiseksi asettele uppomuna ja ripottele sinne tänne chilisiivuja ja kapriksia.

torstai 3. helmikuuta 2011

Iltapalahitti: flamencomunat

Tänään kovaan iltapalanälkään oli luvassa jo aiemmin hyväksi todettu resepti: flamencomunat. Aivan mielettömän hyvää ja täyttävää! Aineksista saa yhden runsaan annoksen yhdelle tai kaksi kevyttä iltapala-annosta.



iso salottisipuli
1-2 valkosipulinkynttä
1 tomaatti
1/2 punainen paprika
100 g maissia
2 munaa
cayennepippuria
suolaa

Kuullota pilkotut sipulit ja valkosipulit öljyssä. Lisää pannulle paprikat ja tomaatit, kypsennä hetki. Lisää joukkoon maissi ja mausta cayennepippurilla sekä suolalla. Jaa seos annosvuokiin ja tee keskelle kolot. Riko munat koloihin. Kypsennä uunissa 10-25 minuuttia.

Meidän uunissa reilulla 15 minuutilla tuli jo täyskypsiä munia, joten ensi kerralla otetaan ulos varmaan jo 10 minuutin jälkeen. Mielipidekysymys minkälaisena kananmunansa haluaa, ja kypsennysaika riippuu luonnollisesti uunin tehoista!