Näytetään tekstit, joissa on tunniste menu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste menu. Näytä kaikki tekstit

lauantai 20. lokakuuta 2012

Tuparit !

Vaihtui koti ja kettiö, joten pitihän sitä lokakuun alussa tupaantuliaiset pitää!

Tarjolle löytyi yksi uusi tuttavuus, kesäkurpitsa-riisipiirakka, joka ei kuitenkaan maultaan ehkä ollut sellainen joka tässä kotitaloudessa pääsisi suosikkipiirakoiden listalle. Siksi en reseptiäkään viitsinyt kirjailla ylös.

Muuten tarjoiluista löytyi vanhoja tuttuja - kirsikkatomaatti-vuohenjuustopiirakkaa, osterivinokaspiirakan ohjeella tehty piiras suppilovahveroista ja jauhelihasta sekä tomaatti-poromuffinien reseptillä tehtyjä kurpitsa-taateli pikkumuffineja. Kurpitsa maistui uunissa paahtamisen jälkeen ihanalle, mutta pikkumuffineissa pehmeä maku jäi hieman taikinassa oleen emmentalin jalkoihin. Ensi kerralla täytyy sekoittaa kurpitsaa joukkoon vähän isompina paloina ja jättää juusto pois taikinasta niin lopputulos voi olla vielä maukkaampi!

Suppilovahvero-jauhelihapiirakka

Paahtuneet kurpitsat

Ruisnappeja juustojen kanssa

Kurpitsa-taatelimuffinit

Takuuvarmat piirakat!

Kesäkurpitsa-riisipiiraskokeilu

lauantai 3. syyskuuta 2011

Rapu-rapu-rallaa!

Viime viikonloppuna vietettiin elokuun päättymisen kunniaksi rapukestejä. Katselin illan aikana otettuja kuvia ja niinhän siinä tietysti pääsi käymään että itse ravuista ei ole yhtä ainoaa kuvaa koko illalta.

Mutta, rapukesteillä meidän kotitalouden suosikkipiirakan paikkaa pitkään pitänyt kirsikkatomaatti-vuohenjuustopiiras sai ensimmäistä kertaa todellisen haastajan rapujen oheen leivotusta sipulitortusta! Tortturesepti pääsee vielä uusintatestauksiin, jolloin mietitään syrjäyttääkö ratingissä nykyisen ykkösen. Torttureseptillä on kuitenkin sama ongelma kuin piirakoilla yleensä: piirakat eivät näytä kovinkaan erikoisilta, koska tyypillisesti juustoraaste tai munamaito peittää alleen kaiken täytteen - ja tämä on ehdottomasti kirsikkatomaatti-vuohenjuustopiiraan etu (sen lisäksi että se maistuu aivan törkeän hyvältä).


Sipulitorttu
(Suomen Kuvalehden Gourmet-ruokalehdestä vuodelta 2004 - löytyi mökiltä!)

Torttupohja:
5 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
1,6 dl maitoa
125 g voita

Sipulitäyte:
5 sipulia (oman maun mukaan - voi laittaa runsaamminkin!)
25 g voita
3 munankeltuaista
4 dl kermaa
1 timjamin oksa
1 laakerinlehti
1 1/4 dl (40 g) raastettua parmesaania
2 1/2 dl (150 g) raastettua emmentaalia
1 rkl dijoninsinappia
suolaa, pippuria

Torttupohja: Sulata voi, lisää maito ja anna seoksen vähän jäähtyä. Sekoita leivinjauhe jauhoihin ja sekoita jauhot joukkoon. Levitä taikina voideltuun piirasvuokaan ja sen reunoille. Kuumenna uuni 200 asteeseen.

Sipulitäyte: Kuullota hienonnetut sipulit voissa laakerinlehden ja timjamin kanssa. Sipulin pitää tulla pehmeäksi, mutta se ei saa saada väriä. Ota timjaminoksa ja laakerinlehti pois, anna sipuliseoksen vähän jäähtyä ennen kuin levität sen taikinapohjalle.

Vatkaa keltuaiset, kerma ja sinappi, lisää juustoraaste, pippuria ja vähän suolaa. Kaada seos sipulien päälle tasaisesti. Paista torttua ensin 200 asteessa 10 minuuttia ja alenna sitten lämpötilaa 160-180 asteeseen ja jatka paistamista vielä noin 30 minuuttia.

***

Sipulitortun ohessa tarjoiltiin myös shotillinen avokadokeittoa. Kannattaa olla varovainen keittoon lisättävän jugurtin ja sitruunamehun kanssa, koska avokadon maku on niin kevyt. Jos haluat hyvin avokadoisen keiton, sosuta ensin avokadot pienessä määrässä kasvislientä ja jugurttia, ja lähde lisäämään niitä tahnaan maun mukaan. Sitruuna kannattaa laittaa viimeisenä ja vähän mehua kerrallaan.

Kylmä avokadokeitto
6 pientä annosta

2 kypsää avokadoa
2 dl kylmää kasvislientä
1 tlk Bulgarian jugurttia
1 rkl sitruunamehua
chiliä maun mukaan
suolaa, sokeria ripaus
pinnalle hienonnettua ruohosipulia

Halkaise avokadot, poista siemenet ja kuori. Soseuta ainekset sauvasekoittimella tai monitoimikoneessa. Mausta maun mukaan. Tarjoa kylmänä alkuruokana pienistä kupposista.

sunnuntai 5. kesäkuuta 2011

Keväänpäättäjäisillalliset

Viime perjantaina istuttiin meillä iltaa nautiskellen hyvästä seurasta, ruoasta ja juomasta. Alkuun syötiin jo aiemmin keväällä maittavaksi havaittua parsavaahtoa, ja väliruokana tamarinditahnan ja chilin tymäköittämiä äyriäisiä. Pääruoaksi nautittiin karitsan karetta hernepyreellä ja jälkiruoaksi suklaisia brownieita. Todettiin, että helatorstaita voisi olla vuodessa useampikin jolloin perjantaivapaista saa vielä suuremman ilon irti! :)


lauantai 22. tammikuuta 2011

Viinitasting punaisista espanjalaisista

Eilen pidimme viinitastingin, jossa vuorossa oli espanjalaiset punaviinit. Samppanjoihin ja valkoviineihin verrattuna maistelu oli haasteellista ja samankaltaisia makuja oli vaikea löytää.


Omiksi suosikeiksi nousivat kuitenkin järjestyksessä

Alion, 2006 (56,50 €; Wine Spectator 89 p., Robert Parker 94 p.)
Aalto P.S, 2007 (79,50 €; WS 95 p., RP 98 p.)
El Nido, 2006 (199 €; WS 94 p., RP 97 p.)
Pétalos, 2008 (14,99 €; WS 89 p., RP 90 p.)
Torre Muga, 2005 (58,10 €; WS 92 p., P 94 p.)

Aalto P.S ja El Nido menestyivät koko porukan arvioinneissa parhaiten, muut omat suosikit saivat vaihtelevaa menestystä (kuvan pullot menestysjärjestyksessä, oikeimmalla tastingin ykkönen El Nido). Etenki Alion jakoi mielipiteitä täysin. 

Tarjolla oli perinteisen kaavan mukaisesti vaaleaa leipää sekä suolaisia juustoja viikuna- ja aprikoosihillon kera. Lisäksi makuja tasoittamaan tarjolle tuotiin porolevitettä, feta-lammasmuffneja, poro-sienipiirasta, marinoituja sieniä sekä muscavadomuffineja.  

torstai 6. tammikuuta 2011

Pekoniin käärittyä naudan sisäfileetä ja papu-sieni paistos

Koska uuden vuoden aattoillallisesta oli kulunut jo monta päivää, vietimme eilen loppiaisen tuoman ylimääräisen vapaapäivän kunniaksi pienimuotoisia illallisia.




Huomattiin, että ei oikein olla totuttu ruokia illallisilla kuvaamaan. Eilenkin kamera tarkoituksella otettiin valmiiksi keittiön nurkalle norkoilemaan illan kuvia varten. Siitä huolimatta ei ruoista tullut jaettavaksi yhtään kuvaa.. Ruokablogi ilman kuvia on tietysti melko tylsä, joten yritämme tsempata asiassa. 

Alkuruoaksi tehtiin blinejä (tattarijauhopussin kyljessä oleva resepti toimii vallan mainiosti, etenkin jos ehtii kohottamaan taikinaa muutaman tunnin), joiden kanssa oli tarjolla perinteiseen tapaan smetanaa, punasipulia, suolakurkkuja ja siian mätiä. 

Pääruokana tarjoiltiin pekoniin käärittyä naudan sisäfilettä, papu-sienipaistosta sekä pieniä uuniperunoita valkosipuli-yrttitahnalla.

Jälkiruoaksi söimme Stockalta haettua sitruunajäätelöä ja muutamia juustoja pistaasibiscottien, hillojen ja hunajan kera. Alkuruoan blinit tekivät illallisesta tavallista raskaamman, joten juustot olisi hyvin voinut jättää kansanterveyden nimissä jääkaappiin odottamaan seuraavaa tarjoilukertaa. :)

Uutena samppanjatuttavuutena taloon tuotiin Maurice Lassallen Brut Rosé joka oli varsin erinomaisen makuista ja todella kauniin punaista! 



Pekoniin käärittyä naudan sisäfileetä ja papu-sieni paistos

Mausta n. 150 g naudan sisäfileepihvit suolalla ja pippurilla. Kääri pekonisiivu pihvin ympäri ja kiinnitä coctailtikulla. Paista lihat nopeasti pannulla (1 min kummaltakin puolelta) ja kypsennä loppuun uunissa n. 8-12 minuuttia (kunnes sisälämpö on 53 astetta). Anna pihvien vetäytyä folion alla noin 5 minuuttia ennen tarjoamista. 

300 g tuoreita vihreitä papuja
2 punasipulia
150 g tatteja tai portobellosieniä
1 omena

Keitä papuja noin 2 minuuttia ja jäähdytä kylmässä vedessä. Leikkaa pavut pieniksi. Suikaloi punasipulit. Kuutioi sienet ja omena. Kuullota sipulit ja sienet pannulla. Lisää pavut sekä omenat ja anna kypsyä hetki.

maanantai 3. tammikuuta 2011

Uudenvuoden murkinat

Kahden päivän voimien keräilyn jälkeen tämä kotitalous on taas toimintakunnossa. Ruoka oli maittavaa, tinat ennustivat kaikkea hyvää tulevalle vuodelle ja tanssijalka vipatti pitkälle seuraavaan aamuun!

Alkuruokana tarjoiltiin vaniljaista palsternakkakeittoa höystettynä maitovaahdolla ja pähkinäöljyllä sekä piparjuuripossua rucolapedillä.

Pääruokana nautittiin pitkään haudutettua karitsanpotkaa, papuja, valkosipulilla maustettuja porkkanoita sekä mustilla torvisienillä höystettyä risottoa. Tulevia kokkailuja varten pistettiin muistiin että jo elämää nähnyt uunimme tarvitsee potkien haudutukseen reilun sadan asteen lämpötilan koko haudutuksen ajaksi kun sisällä on kaksi pataa täynnä potkia. Maukkaita olivat silti nämäkin potkat!

Jälkiruokana tarjoillun uunijäätelökakun ohjeen karhuamme hemaisevalta tuli-maisteriltamme toivottavasti valokuvien kera. 

Kakun jälkeen nautimme juustoja pistaasibiscottien sekä kotitekoisen omena- ja mustikkahillon kera.  


torstai 30. joulukuuta 2010

Uudenvuoden aatto - illallisen aika


Huomenna juhlitaan länsimaissa uudenvuoden aattoa. Tämä tarkoittaa meidän huushollissamme tietenkin illallista ystävien seurassa.

Tällä kertaa illallisseurue on niin suuri, eli yhdeksän henkeä, että ruokapöytä saadaan pidentää ensimmäisen kerran täyteen mittaansa. Kätevä muuten tällainen kahdella palalla pidennettävä superellipsi-pöytä..

Joka tapauksessa ruokailijoiden suuri määrä täytyy ottaa huomioon myös menua suunnitellessa, tässä meidän vielä putkiremonttia odottavassa keittiössä ei ihan yhdeksälle noin aivan kaikki varmaan onnistuisikaan.

Tällä hetkellä menukaavailu on siis

1. Vaniljaista palsternakkakeittoa, maitovaahtoa ja pähkinäöljyä
2. Revittyä piparjuuripossua ja rucolaa
3. Pitkään haudutettua karitsan potkaa, vihanneksia ja risottoa mustilla torvisienillä
4. Kakkua (jonka Niina on luvannut tehdä)
5. Juustoja (jotka Tuomo on luvannut tuoda), pistaasikeksejä ja hilloja

Tarkempia ohjeita seurannee kunhan nähdään miten homma sujuu ja miltä ruoat oikein maistuvat :D

Juomina, sen ohella mitä itse kukakin on luvannut mukanaan tuoda, on isäntäväellä tällä hetkellä kaavailuissa

- Möet & Chandon Brut Imperial
- Wieninger Grüner Veltliner Herrenholz 2009
- MASI Costasera Amarone Classico 2006
- Réserve Mouton Cadet Sauternes 2007
- Farinetti Grappa di Moscato / Graham´s Six Grapes Reserve Port

Huomista odotellessa siis.