Näytetään tekstit, joissa on tunniste kakut. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kakut. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 20. heinäkuuta 2014

Mascarponevaahdolla täytetty kirsikka-pistaasikakku

Ei ole mitään parempaa kuin suklaakakut! Tämän Hesarin julkaiseman kirsikkakakkureseptin taikina on aivan erinomaisen makuinen. Resepti on alun perin Kakkujen kuningattaret -nimisestä Ruokatoimittajat-yhdistyksen tekemästä kirjasta.

Kakun kostutukseen voisi käyttää hieman reippaampaa satsia kuin ohjeessa on suositeltu mutta ohjeen mukaisellakaan määrällä kakku ei jää liian kuivaksi. Koristeluun kannattaa varata hetki aikaa, jolloin suklaarouheen sijaan ehtii sulattamaan ohjeen mukaisesti suklaata ja levittämään sitä ohuina vanoina juustokuorrutteen ja kirsikoiden päälle.. Visuaalisesti vielä nätimpi kokonaisuus tulee kun kirsikoihin jättää varret kiinni!

instagram-muistoja kakkukesteiltä
Mascarponevaahdolla täytetty kirsikka-pistaasikakku
(n. 15 pientä palaa)

Pohja
150 g voita
2 dl fariinisokeria
3 munaa
1 dl pistaaseja kuorittuna
3 dl vehnäjauhoja
1/2 dl kaakaojauhetta
2 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeria
2 tl kanelia
1 tl kardemummaa
1/4 tl jauhettua neilikkaa
1 dl kermaa

Kuorrutus ja täyte
250 g mascarponetuorejuustoa
50 g huoneenlämpöistä voita
2 dl tomusokeria
2 tl vaniljasokeria
2 dl kivettömiä hapankirsikoita (esim. Stollenwerk)

Kostutus
1/2 dl vettä
3 rkl kirsikkalikööriä

Pinnalle
tuoreita kirsikoita
sulatettuja suklaata, suklaalastuja tai kaakaojauhetta

Vatkaa huoneenlämpöinen voi ja sokeri kuohkeaksi, vaaleaksi vaahdoksi. Lisää joukkoon huoneenlämpöiset munat yksitellen koko ajan vatkaten.

Leikkaa pistaasit karkeaksi rouheeksi veitsellä tai monitoimikoneessa. Sekoita vehnäjauhot, kaakaojauhe, pähkinärouhe, leivinjauhe ja kuivat mausteet keskenään. Sekoita kuivat aineet taikinan joukkoon vuorotellen kerman kanssa. Sekoita nopeasti tasaiseksi taikinaksi.

Voitele suorakaiteen muotoinen leipävuoka (tilavuus 1 1/2 litraa). Kaada taikina vuokaan ja paista 175-asteisessa uunissa noin 50 minuuttia, kunnes kakku irtoilee hieman vuoan reunoista. Anna kakun jäähtyä vuoassa puolisen tuntia ja kumoa kakku leivinpaperin päälle. Anna jäähtyä täysin.

Leikkaa kakku kahdeksi levyksi.

Sekoita mascarponejuusto, pehmeä voi, tomusokeri ja vaniljasokeri kulhossa. Vatkaa seosta, kunnes tahna paksuuntuu levitettävän notkeaksi. Valuta hapankirsikat liemestä. Sekoita kostutusliemi kupissa.

Nosta pohjimmainen kakkulevy tarjoilulautaselle. Kostuta likööriliemellä. Levitä puolet mascarponetäytteestä kakkupohjan päälle. Nostele päälle hapankirsikoita. Nosta päälle kakkulevy, kostuta se ja levitä päälle loput juustotäytteestä. Muotoile pinta veitsellä aaltoilevaksi. Voit myös halutessasi pursottaa juustokuorrutteen kakun pinnalle sopivalla tyllalla.

Koristele kakku tuoreilla kirsikoilla ja sulatetulla suklaalla.

sunnuntai 9. joulukuuta 2012

Saksanpähkinä-viikunakakku

Joskus viime vuoden puolella olin ottanut talteen todennäköisesti Glorian Ruoka&viini -lehdestä tämän kakkureseptin lehdessä olleen kuvan houkuttelemana. Kokeiltiin reseptiä ensimmäistä kertaa viikonloppuna. Taisin olla hieman runsaskätinen munanvalkuaisen kanssa sekoitettavan nesteen suhteen, koska taikina jäi 75 minuutin paiston jälkeen vielä aika tahmeaksi (oletin lopputuloksen olevan enemmän marenkimainen). Maku sen sijaan oli taivaallinen! Täytyy kokeilla lähiaikoina paistoa vielä uudemman kerran ja olla varovaisempi appelsiinimehun kanssa.


Kakun puolikas valmiiksi paloiteltuna
Saksanpähkinä-viikunakakku
(12-14 henkeä)

1 appelsiini
100 g kuivattuja pehmeitä viikunoita
6 valkuaista
ripaus suolaa
3 dl sokeria
100 g saksanpähkinöitä
200 g tummaa suklaata (kaakaota noin 60 %)

Koristeluun
3 dl kuohukermaa
2 rkl sokeria
rouhittuja saksanpähkinöitä
tummaa suklaata

Kuumenna uuni 160 asteeseen. Purista appelsiinin mehu kulhoon ja raasta kuori sekaan. Hienonna viikunat ja liota niitä appelsiinimehussa 10 minuuttia. Valuta ja säästä ruokalusikallinen mehua. Vatkaa valkuaisia suolan kanssa voimakkaasti, kunnes vaahto hieman kovettuu. Lisää sokeri vähitelleen, kunnes vaahto on kovaa. Lisää appelsiinimehu.

Paahda pähkinät kuivalla kuumalla pannulla. Rouhi pähkinät ja suklaa ja lisää ne viikunoiden kanssa varovasti valkuaisvaahtoon. Kaada taikina leivinpaperilla vuokrattuun irtopohjavuokaan ja kypsennä noin 75 minuuttia, kunnes kakku on pinnalta rapea mutta sisältä hieman kostea. Anna jäähtyä. On normaalia, että kakun pinta laskee tai halkeilee jäähtyessään.

Irrota kakku vuoasta. Vatkaa kerma vaahdoksi ja mausta se sokerilla. Rouhi suklaa tai veistä siitä kiehkuroita ja kuikkoja. Koristele kakku kermavaahdolla, saksanpähkinärouheella ja suklaalla. (Tarjoilimme tällä kertaa lämpimän kakun kermavaahdon sijaan vaniljajäätelon kanssa.)

Alkon viinisuositus: Blandy's 10 Years Old Rich Malmsey, Madeira Wine Company, Portugali, Alko 30327, 35,90 €

perjantai 5. lokakuuta 2012

Gero Hottingerin rahkatorttu

Leivoin 5/2012 Viini-lehden alla olevan reseptin mukaisesti rahkatortun muutama viikko sitten, koska rahkapullat ja -tortut on aina kuuluneet omiin suosikkeihin. Aiemmin en niitä ole kuitenkaan tehnyt itse.

Lopputuloksesta jäi kuitenkin jotain hampaankoloon. Taikina nousi kauniisti uunissa mutta valmis rahkatorttu oli omasta mielestäni kuitenkin aika lattea eikä missään nimessä kovinkaan kuohkea. (Voi olla että jossain vaiheessa on jokin asia mennyt pieleen.) Tomusokeri ei myöskään kauaa näkynyt tortun pinnalla koristeluvaiheessa, koska torttu on niin kostea; marjat sen sijaan toimivat.

Siitä huolimatta voi olla, että tulee joskus yritettyä toisen kerran - maku oli nimittäin kohdillaan!

Gero Hottingerin rahkatorttu
12 palaa

6 munaa
3 dl sokeria
750 g rahkaa
70 g voita
1 rkl mannahiutaleita
1 rkl vehnäjauhoja
1 sitruunan kuori raastettuna
1 tl vaniljasokeria
voita vuoan voiteluun

Lisäksi
tomusokeria
400 g marjoja
1 rkl balsamiviinietikkaa
1 rkl sokeria

Erottele munankeltuaiset ja -valkuaiset. Vatkaa keltuaiset ja sokeri vaahdoksi ja kaada joukkoon tortun muut ainetkset valkuaisia lukuunottamatta. Sekoita hyvin.

Lisää lopuksi vaahdotetut valkuaiset varovasti sekoittaen rahkataikinaan. Kaada taikina voideltuun irtopohjavuokaan ja paista 175-asteisessa uunissa noin 45 minuuttia. Anna tortun jäähtyä ennen kuin irroitat sen vuoasta.

Ripottele pinnalle tomusokeria. Tarjoile sokerilla ja balsamiviinietikalla maustettujen marjojen kanssa.

Viini-lehti vinkkaa että rahkatortun voi tehdä hyvin valmiiksi jo edellisenä päivänä ja säilyttää tarjoilua varten jääkaapissa. Eli hyvä valinta jos on ruokailua varten paljon valmisteltavaa muuten!

keskiviikko 23. marraskuuta 2011

Amerikkalainen juustokakku

Oli pakko tsekata voittaako amerikkalainen juustokakku tällä hetkellä kotitalouden hittilistalla olevan tavisjuustokakun - omasta mielestäni ei voittanut. Amerikkalainen juustokakku on selvästi tukevampi ja kakkumaisempi tavisjuustokakkuun verrattuna, varmasti siksi että täytteen jauho- ja munapitoisuuden lisäksi kakku valmistetaan uunissa. Amerikkalaisesta juustokakusta mieleen tulee jotenkin lapsena syödyt rahkapullat, kun tavisjuustokakussa maistuu selkeästi (raikas) tuorejuusto.

Tämä kyseinen resepti löytyi Hesarin Ruokatorstai-kirjasta.



Amerikkalainen juustokakku

Pohja:
150 g piparkakkuja tai keksejä (n. 3 1/5 dl murusina)
50 g erittäin pehmeää voita

Täyte:
100 g voita
1 dl sokeria
3 munaa
250 g maitorahkaa
1 tl vaniljasokeria
1 dl vehnäjauhoja
runsas 1 dl ranskankermaa tai smetanaa

Vuoraa leivinpaperilla pyöreä vuoka, mielellään irtopohjainen. Laita uuni kuumenemaan 175 asteeseen. Murskaa piparkakut ja sekoita joukkoon pehmeä rasva. Painele seos vuoan pohjalle niin, että saat pienet reunat torttuun.

Vatkaa rasva ja sokeri vaahdoksi. Lisää kananmunat yksitellen voimakkaasti vatkaten jokaisen munan lisäyksen jälkeen. Sekoita joukkoon rahka, vaniljasokeri, vehnäjauhot ja ranskankerma. Vatkaa seos tasaiseksi.

Kaada rahkaseos piparkakkupohjan päälle ja laita kakku uuniin. Paista 175-asteessa 40-50 minuuttia, kunnes täyte on hyytynyt ja saanut hieman väriä. Jäähdytä kakku. Tarjoile kirpeänmakean hillon kanssa.

Hesarin vinkki: Kakun seuraksi voi tehdä kastikkeen soseutetuista pakastemarjoista ja sokerivedestä tai valmistaa hillon pakasteena myytävistä hillomarjoista pussin ohjeen mukaan.

lauantai 5. marraskuuta 2011

Mausteinen suklaakakku, inkiväärikerma ja appelsiinia

Tämän vuoden hittijälkkärin resepti löytyi Hesarin ruokatorstaista. Reseptin mukaisella cayennepippurimäärällä kakusta tulee jo hyvinkin tymäkkä, joten kannattaa pitäytyä ainakin ensimmäisellä tekokerralal reseptin määrissä vaikka epäilyttäisi että maistuuko pippuri missään. Meillä pidetiin kakkua reseptin mukaisesti yön yli jääkaapissa - rakenne tiivistyy ja kaipa ne mautkin jollain tasolla kietoutuvat paremmin yhteen.



Mausteinen suklaakakku, inkiväärikermaa ja appelsiinia

200 g tummaa suklaata
200 g voita
3 dl sokeria
1 tl aitoa vaniljasokeria
5 munaa
1 rkl vehnäjauhoa
1 tl cayennepippuria
1/2 tl kanelia
ripaus rouhittua mustapippuria

Kakun ohessa tarjottavaksi:
 2dl kermaa
1 rkl raastettua tuoretta inkivääriä (jos haluaa vahvan kakun kylkeen neutraalimpia makuja niin voi jättää kokonaan pois tai lisätä vähän kerrallaan ja maistaa milloin maku on sopiva)
1/2 tl aitoa vaniljasokeria
appelsiiniviipaleita
kanelia

Sulata kattilassa miedolla lämmöllä suklaa ja voi. Poista liedeltä, lisää joukkoon sokerit ja sekoita, kunnes seos on sileää. Lisää joukkoon munat yksi kerrallaan huolellisesti sekoittaen. Lisää lopuksi jauho sekä mausteet.

Vuoraa irtopohjavuoka leivinpaperilla ja kaada taikina vuokaan. Paista 190-asteisessa uunissa n. 20-25 minuuttia. Kakku on valmis, kun se on asettunut reunoilta, mutta hytisee vielä hieman keskeltä. Varo paistamasta kakkua liian kuivaksi. Jäähdytä kakku ritilällä, peitä kelmulla ja anna veätytyä jääkaapissa yön yli. Kakun voi tarjoilla jo samana päivänä, mutta yön yli vetäytyessään koostumuksesta tulee tiiviimpi ja kakun maku nousee aivan uusiin sfääreihin.

Sekoita kerma, inkivääri ja vaniljasokeri ja vatkaa kuohkeaksi vaahdoksi. Leikkaa kakku paloiksi ja lusikoi päälle  inkiväärikermavaahtoa. Viimeistele appelsiiniviipaleella sekä kanelilla.

lauantai 3. syyskuuta 2011

Valkosuklaa-karpalokakku

Meidän kotitalous on hurahtanut irtopohjavuokaan sekä liivatelehtiin ja sehän näkyi myös rapujuhlissa odotetulla tavalla! Alla Fazerin ohjeen mukainen resepti. Itse aina systemaattisesti kasvatan suklaan osuutta - etenkin valkosuklaan tapauksessa - jotta sen maku tulisi kakussa vahvemmin esille. Päädyin myös laittamaan karpalot juustokakkumaisesti kakun päälle ja jätin kinuskikastikkeen myös seuraavaa kertaa odottamaan, koska kakkua leikatessa tuosta reseptin mukaisesta versiosta saattaa saada aikaiseksi vähän sotkua (kun kinuskikastike alkaa valua täytteen välistä - siihen kun ei liivatteita tule).


Valkosuklaa-karpalokakku
n. 12 annosta

Pohja:
150 g kaurakeksejä
75 g voita
1 rkl fariinisokeria

Täyte:
200 g valkoista suklaata (kannattaa laittaa reippaammin nimim. suklaan ystävä)
4 dl paksua turkkilaista maustamatonta jugurttia
2 dl kuohukermaa vatkattuna
1/2 dl sitruunamehua
3 liivatetta
250 g karpaloita
2 dl kinuskikastiketta

Murenna keksit hienoksi jauhoksi. Sulata voi ja lisää joukkoon fariinisokeri. Sekoita voisula ja keksijauho. Painele keksiseos halkaisijaltaan 23 cm irtopohjavuokaan, jonka pohja on vuorattu leivinpaperilla.

Sulata suklaa vesihauteessa tai mikrossa (30 sekunnin jaksoissa, tehoista riippuen n. 1-2 min). Sekoita suklaa jugurtin joukkoon. Vatkaa kerma ja sekoita kermavaahto jugurttiseokseen. Liota liivatelehtiä kylmässä vedessä 5 minuuttia. Kuumenna sitruunamehu ja sekoita siihen liotetut ja kuivaksi puristetut liivatelehdet. Yhdistä liivate- ja jugurttiseos ja sekoita hyvin.

Kaada keksipohjan päälle puolet jugurttiseoksesta. Ripottele sen päälle karpalot (säästä muutama koristeluun). ja valuta 1 dl kinuskikastiketta karpaloiden päälle (säästä loput tarjoiluun). Lusikoi loput jugurttiseoksesta karpaloiden ja kinuskin päälle.

Nosta jääkaappiin hyytymään vähintään neljäksi tunniksi. Koristele valkosuklaasta vuolluilla lastuilla ja tuoreilla karpaloilla.

Jos haluaa käyttää ennemmin juustokakkumaista kiiltopintaa, sen ohje löytyy täältä.

sunnuntai 3. huhtikuuta 2011

Sitruunainen vadelma-juustokakku

Etsin valmistujaisiin kuumeisesti kakkureseptiä, jonka voisin toteuttaa jo edeltävänä iltana. Omista resepteistä löytyi vain juustokakkureseptejä, joihin sisältyi vehnäjauhoja (niitäkin täytyy joskus testata, herkulta näyttivät!) mutta se ei sopinut valmistujaisiin osallistuvien ihmisten ruokavalioon. Niinpä googlailun jälkeen löysin Voisilmäpelin juustokakkureseptin, joka oli täydellinen meidän tilannetta ajatellen.


Sitruunainen vadelma-juustokakku

Pohja:
200 g keksejä
70 g voita

Täyte:
4 liivatelehteä
200 g maustamatonta tuorejuustoa
1,5 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
1/2 sitruunan mehu
1 ison sitruunan kuori raastettuna
2,5 dl vispikermaa

Päällinen:
1 pss pakastevadelmia (tai muita marjoja joita pakkasesta sopivasti löytyy)
4 liivatelehteä
2,5 dl marjoihin sopivaa mehua (itse käytin mökin omenamehua vadelmien kanssa ja toimi erittäin hyvin!)

Valmista pohja murskaamalla keksit ja lisäämällä niihin erittäin pehmeä voi. Keksejä ei kannata murskata ihan hienoksi jauheeksi, vaan ne voi jättää vähän karkeaksi. Vuoraa irtopohjavuoan pohja leivinpaperilla ja painele seos vuoan pohjalle.

Laita täytteeseen tarvittavat liivatelehdet likoamaan kylmään veteen. Sekoita tuorejuustoon sokeri, vaniljasokeri, sitruunan mehu sekä raastettu sitruunan kuori. Vatkaa kerma löydsähköksi vaahdoksi.

Kun liivatteet ovat lionneet vähintään 5 minuuttia, puristele niistä vesi pois ja laita pieneen kulhoon. Lisää 2 rkl kiehuvaa vettä ja sekoita haarukalla kunnes liivate on täysin liuennut veteen. Kaada ohuena nauhana tuorejuustoseoksen sekaan.

Sekoita tuorejuustoseokseen kermavaahto varovaisesti käännellen, mutta katso että ainekset sekoittuvat kunnolla. Kaada täyte pohjan päälle ja anna hyytyä jääkaapissa vähintään 1-2 tuntia (tai esim. yön yli).

Laita päälliseen tarvittavat liivatelehdet likoamaan kylmään veteen. Kaada tuorejuustotäytteen päälle jäiset pakastemarjat. Puristele liivatelehdistä vedet ja laita pieneen kulhoon. Kaada pälle 2 rkl kiehuvaa vettä ja sekoita haarukalla kunnes liivate on täysin liuennut veteen. Sekoita liivatteen joukkoon mehu ja kaada pakastemarjojen päälle. Anna hyytyä vähintään toiset 1-2 tuntia.


Kuva vappubrunssilta, jolloin kakku pääsi myös pöytään!