Näytetään tekstit, joissa on tunniste #hyväjuttu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste #hyväjuttu. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 18. elokuuta 2013

#hyväjuttu: Renée Voltairen mysli

Päätin perustaa #hyväjuttu -tagin kaikille hyville tuotteille, joita on tullut testattua ja havaittua erinomaiseksi, jotta eivät pääse unohtumaan.

Tähän mennessä tällainen tag on tässä kotitaloudessa nopean mietinnän perusteella myönnetty jo ainakin erilaisia tomaattisoseita ja -pyreitä valmistavan Muttin Polpa-sarjalle, erilaisten "kasvissäilykkeiden" GoGreen-tuotemerkille, Knorrin Fond du Chefille (liemitiiviste), Pasta Factoryn tuorepastoille, Stadin panimon tuotteille, Kavlin luomumajoneesille ja Kukonharjan kukonpojalle.

 Nyt joukkoon liittyy Renée Voltairen mysli, jota testattiin kesällä. Erinomaisen hyvää, voin lämpimästi suositella! Tulee jäämään meidän kuivahyllyn vakituotteeksi. Saatavilla tällä hetkellä ainakin Anton&Antonista.

 

sunnuntai 7. huhtikuuta 2013

Tomaatti-kikhernekeitto kookosmaidolla

Hesarin ruokatorstai on yllättänyt viimeaikoina positiivisesti ja tarjonnut useita todella hyvältä kuulostavia ja meidän tarpeisiin sopivia reseptejä. Alkuviikosta tehtiin tomaatti-kikhernekeittoa, joka oli todella hyvää, koska kikherneitä ei olla perinteisesti oikein osattu ruoissa käyttää.

Korianterinsiemenistä tuli sellainen tvisti makuun, että seuraavalla kerralla saatan jättää ne kokonaisuudesta pois tai laittaa vain puolet reseptin mukaisesta määrästä. Niiden maku oli aika hallitseva eikä mun ehdottomia suosikkeja. Lisättiin keittoon vielä Makulihan chorizo-raakamakkaran paloja, jotka oltiin nopeasti vedetty pannulla ruskeiksi. Mums!


Tomaatti-kikhernekeitto kookosmaidolla

2 salottisipulia
2 rkl öljyä
1 tl jauhettua korianteria
1 tl jauhettua juustokuminaa (jeeraa)
1 rkl murskattuja korianterinsiemeniä
1/2 tl gram masalaa tai currya
2 prk (à n. 300 g) säilöttyjä kikherneitä (esim. ulkoasultaan vihreä-valkoinen GoGreen-merkki todella hyvä #hyväjuttu)
800 g laadukasta tomaattimurskaa (esim. Muttin Polpa tai GoGreenin Mediterranean salsa)
1 tl ruokokidesokeria
1 tl merisuolahiutaleita
3-4 dl vettä
2 dl kermaista kookosmaitoa
tuoretta korianteria

Kuori ja silppua sipulit. Kuullota ne kattilassa öljyssä läpikuultaviksi, muutama minuutti. Lisää kattilaan mausteet ja kuullota niitä sipulin kansa hetki koko ajan sekoitten. Varo, että mausteet eivät pala pohjaan.

Lisää valutetut ja huuhdellut kikherneet, tomaattimurska, sokeri, suola ja vesi.

Hauduta keskilämmöllä kannen alla 15 minuuttia. Lisää kookosmaito ja kiehauta.

Viimeistele tuoreella korianterilla ja tarkista maku.

sunnuntai 10. helmikuuta 2013

Mausteinen broilerikeitto

Kun reseptiin sisältyy inkivääriä, kanelia, korianteria ja kookosmaitoa, lopputulos ei voi olla huono! Ohje on poimittu K-ketjun kuukausittaisesta reseptiläpyskästä, jota vähän muokattiin omien mieltymysten mukaiseksi. Pistin porkkanoiden sijaan sekaan suikaloitua kaalia ja paprikaa - ja perunankin olisi voinut tiputtaa kokonaan reseptistä pois. Lopputulos tuntuu kevyemmältä jä vähemmän suomalaiselta.



Mausteinen broilerikeitto
5-6 annosta

4 perunaa
2 porkkanaa
(tai perunan ja porkkanan sijaan esim. paprikaa, kaalia)
2 sipulia
3 lehtisellerin vartta (n. 150 g)
3 valkosipulinkynttä
1 mieto chilipalko
reilu 1 rkl inkivääriä raastettuna
2 tl punaista currytahnaa
2 tl garam masalaa
1 l vettä
2 kana-annosfondia (Knorr Fond du Chef #hyväjuttu)
2 kanelitankoa
2 dl punaisia linssejä
300 g maustamattomia broilerin fileesuikaleita
400 ml kokoosmaitoa
2 rkl sitruunamehua
1-2 rkl hunajaa
1 dl korianteria tai minttua hienonnettuna

Päälle
Turkkilaista jugurttia
(hunajaa ja sitruunamehua)

Kuori ja paloittele perunat. Leikkaa kuoritut porkkana ja kuoritut ja halkaistut sipulit ohuiksi viipaleiksi.  Viipaloi lehtisellerinvarret. Hienonna valkosipulinkynnet ja halkaistu chilipalko, josta on poistettu siemenet.

Kiehauta kattilassa tilkassa öljyä sipulit, valkosipulit, chili, inkivääri, currytahna ja garam masala. Sekoita joukkoon loput kasvikset. Lisää vesi, fondi ja kanelitangot. Anna hautua kannen alla noin 10 minuuttia.

Lisää huuhdellut linssit ja hauduta edelleen 10 minuuttia. Ruskista ja mausta broilerisuikaleet pannussa ja lisää keittoon. Kaada joukkoon kookosmaito ja kuumenna keitto kiehukvaksi. Poista kanelitangot. Mausta vielä sitruunamehulla, hunajalla ja korianterilla tai mintulla.

Tarjoa kuuma keitto jugurtin ja vaalean leivän kera.




lauantai 1. lokakuuta 2011

Pastaa Aito Ruokakaupan luomubroilerista

Vierailimme tänään Tehtaankadulla juuri avatussa Aito Ruokakaupassa. Aito vaikutti sisällöltään todella hyvältä konseptilta, mutta kauppa ei ole meidän työmatkojen varrella joten arkisin ei tule varmaan siellä käytyä ostoksilla juuri koskaan. Hyvinä syyspäivinä (kuten tänään!) kuitenkin kävellään mielellään Kampista etelään, ja sille matkalle paikka sopii hyvin. Aidon tarjonnasta löytyy kaikki perinteisistä luomukasviksista ja -vihanneksista, tuoreeseen kalaan ja lihaan sekä luomumaitoon ja -kermaan.

Ostettiin iltaruoaksi ruotsalaista pakastettua luomubroileria, jonka kilohinta oli hieman korkeampi kuin Anton&Antonin tuoreena tiskiltä ostettu Kukonharjan kukonpoika. Kukonharjan kukonpoika osoittautui meidän kotitalouden testissä maultaan paremmaksi, vaikka luomubroileri löikin mennen tullen teollisen kanan. Tehtiin broilerin kanssa Pasta Factoryn tuorepastaa (jota Aidosta saa tuoretiskiltä metritavarana) ja Crème Bonjour Cuisinen pesto-kastiketta täydennettynä aurinkokuivatuilla tomaateilla.

Erittäin maukasta Stadin Panimon olutta!


Luomubroileripasta

sunnuntai 25. syyskuuta 2011

Pasta Factory Helsinki

Olin tänään ruokaostoksilla Kamppi Centerin K-marketissa ja silmääni osui sattumalta tuorepastaosastolla Helsingin Pasta Factoryn muutama pastapaketti. Hintaa ei helsinkiläisen tehtaan pakkauksella ollut kuin 80 senttiä enemmän suojakaasuun pakattuihin italialaisiin ystäviinsä verrattuna, joten paketti pääsi mukaan ostoskärryyn. (Se oli pakkaukseltaankin melko sympaattinen ja ostajan valintaa helpottamaan päälle on kirjattu napakka myyntiteksti.) Yrityksen nettisivuilta myöhemmin ilmeni että se on tuonut pastakoneensa Italiasta ja tekee tällä hetkellä pastansa Helsingissä Aleksis Kiven kadulla.

Saimme juuri iltaruoan syötyä ja täytyy sanoa että oli aivan erinomaista pastaa! Tästä tulee tämän kotitalouden vakipastatoimittaja.


Itä-Suomen metsistä aamupäivällä poimitut tatit ja lampaankäävät


Tatti-lampaankääpäpasta - mums!

lauantai 17. syyskuuta 2011

Espanjalainen liha-makkarapata

Talvi tulee! Villasukat ja kynttilät esiin, takka tulille ja pata porisemaan.





Espanjalainen liha-makkarapata
4-5 annosta pieneen nälkään

700 g karjanlanpaistilihaa
200 g bratwurstia, grillibalkanmakkaraa tmv.
1-2 sipulia maun mukaan
2 valkosipulinkynttä
suolaa, pippuria, paprikajauhetta
2 tl timjamia
1 iso punainen paprika
2 rkl vahvaa tomattipyrettä
2 rkl chilikastiketta
400 g tomaattimurskaa
2 dl punaviiniä

Ruskista lihapalat öljyssä pannulla muutamassa erässä. Viipaloi makkarat, kuori ja hienonna sipuli ja valkosipulinkynnet. Lisää makkarat ja sopilut pannulle, kääntele aineksia muutama minuutti, kunnes ne saavat hieman väriä. Mausta lihaseos suolalla, pippurilla, paprikajauheella ja timjamilla. Nosta lihat pataan. Halkaise paprika ja poista siemenet ja kanta. Paloittele paprika ja lisää pataan tomaattipyreen, chilitahnan ja tomaattimurskan kanssa. Kaada punaviini päälle. Kypsennä 200-asteisessa uunissa noin 1,5 tuntia. Padan kanssa voi tarjota esimerkiksi riisiä.

Mitä enemmän lisäät tomaattimurskaa ja punaviiniä, sitä juoksevampaa pata on - lisää aineksia siis oman maun mukaan.


Meillä oli ekaa kertaa käytössä Polpan tomaattimurskaa, joka tulee löytämään tiensä vastedeskin meidän säilykekaappiin. Padassa näkyvät kirsikkatomaatit olivat suoraan Polpan tomaattisäilykkepurkista ja ihan taivaallisen makuisia!